Sida 1 av 2

Drivknut

Postat: ons 30 maj 2007, 20:22
av DKarlsson
Hej jag ska byta damask (höger yttre)
Jag har läst lite andra inlägg om hur man får bort drivknuten men dom flesta verkar ha tagit bort hela drivaxeln.
Det skulla jag vara glad om jag slapp.
Så min fråga är om det är svårt att få bort drivknuten på plats (behövs det mycket slagkraft när man väl har lossat låsringen och var slår man för att inte skada ??
Eller ska jag helt enkelt ta bort hela ??

Mvh Daniel

Postat: ons 30 maj 2007, 20:32
av #27
Ta bort hela drivaxeln mycket enklare att ha de i ett skruvstycke..

Postat: ons 30 maj 2007, 20:40
av DKarlsson
Ok
Måste jag byta inre damasken också ? eller kan jag åter andvända den om jag är försiktigt ?

Postat: ons 30 maj 2007, 20:47
av #27
DKarlsson skrev:Ok
Måste jag byta inre damasken också ? eller kan jag åter andvända den om jag är försiktigt ?
Nej om du inte vill för du behöver inte röra den för du delar den vid yttre knuten, men var försiktig så att den inte delar sig vid inre knuten..

Postat: ons 30 maj 2007, 21:48
av fxr-90
Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..

Postat: tor 31 maj 2007, 14:07
av DKarlsson
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?

Postat: tor 31 maj 2007, 14:26
av ketto
DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!

Postat: tor 31 maj 2007, 16:40
av DKarlsson
ketto skrev:
DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??

Postat: tor 31 maj 2007, 17:51
av ketto
DKarlsson skrev:
ketto skrev:
DKarlsson skrev: Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??
finns ett ställe man kan knacka på, sitter precis där låsringen är, man bänder isär ringen samtidigt som knackar på klacken

Postat: mån 04 jun 2007, 18:27
av DKarlsson
ketto skrev:
DKarlsson skrev:
ketto skrev: kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??
finns ett ställe man kan knacka på, sitter precis där låsringen är, man bänder isär ringen samtidigt som knackar på klacken
Jag har inte kommit igång för ens i dag men när jag tog bort de inre damsken så rann mörk olja, är det normalt jag trodde det skulle vara fett där ???
Och hur gör jag för att ta bort det inre knuten ??