Drivknut

Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Drivknut

Inläggav DKarlsson ons 30 maj 2007, 20:22

Hej jag ska byta damask (höger yttre)
Jag har läst lite andra inlägg om hur man får bort drivknuten men dom flesta verkar ha tagit bort hela drivaxeln.
Det skulla jag vara glad om jag slapp.
Så min fråga är om det är svårt att få bort drivknuten på plats (behövs det mycket slagkraft när man väl har lossat låsringen och var slår man för att inte skada ??
Eller ska jag helt enkelt ta bort hela ??

Mvh Daniel
DKarlsson
Övningskörning
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 11:11



Inläggav #27 ons 30 maj 2007, 20:32

Ta bort hela drivaxeln mycket enklare att ha de i ett skruvstycke..
Användarvisningsbild
#27
Volvotok
 
Inlägg: 2876
Blev medlem: lör 16 dec 2006, 13:27

Inläggav DKarlsson ons 30 maj 2007, 20:40

Ok
Måste jag byta inre damasken också ? eller kan jag åter andvända den om jag är försiktigt ?
DKarlsson
Övningskörning
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 11:11

Inläggav #27 ons 30 maj 2007, 20:47

DKarlsson skrev:Ok
Måste jag byta inre damasken också ? eller kan jag åter andvända den om jag är försiktigt ?


Nej om du inte vill för du behöver inte röra den för du delar den vid yttre knuten, men var försiktig så att den inte delar sig vid inre knuten..
Användarvisningsbild
#27
Volvotok
 
Inlägg: 2876
Blev medlem: lör 16 dec 2006, 13:27

Inläggav fxr-90 ons 30 maj 2007, 21:48

Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..
Våren är här...Äntligen.
Användarvisningsbild
fxr-90
Däckkrängare
 
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 15 maj 2007, 20:01
Ort: Vingåker
Kör: V70 T5 -05

Inläggav DKarlsson tor 31 maj 2007, 14:07

fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..


Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?
DKarlsson
Övningskörning
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 11:11

Inläggav ketto tor 31 maj 2007, 14:26

DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..


Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?


kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!
Kör VW Passat 2.0 FSI 4Motion -06
Användarvisningsbild
ketto
Volvotok
 
Inlägg: 2062
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 11:58
Ort: Kolsva
Kör: VW Passat 2.0 FSI 4 Motion -06

Inläggav DKarlsson tor 31 maj 2007, 16:40

ketto skrev:
DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..


Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?


kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!


Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??
DKarlsson
Övningskörning
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 11:11

Inläggav ketto tor 31 maj 2007, 17:51

DKarlsson skrev:
ketto skrev:
DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..


Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?


kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!


Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??


finns ett ställe man kan knacka på, sitter precis där låsringen är, man bänder isär ringen samtidigt som knackar på klacken
Kör VW Passat 2.0 FSI 4Motion -06
Användarvisningsbild
ketto
Volvotok
 
Inlägg: 2062
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 11:58
Ort: Kolsva
Kör: VW Passat 2.0 FSI 4 Motion -06

Inläggav DKarlsson mån 04 jun 2007, 18:27

ketto skrev:
DKarlsson skrev:
ketto skrev:
DKarlsson skrev:
fxr-90 skrev:Bra att ha fyra händer när man rycker bort knuten ifrån axeln..


Så det räcker med att dra av den, man behöver inte slå (knacka) för att den ska lossna ?


kan gå att dra ur knuten men tveksamt, brukar ju sitta rätt så bra!


Gummiklubba eller finns det nått annat bra sätt /ställe att slå på med vanlig slägga ??


finns ett ställe man kan knacka på, sitter precis där låsringen är, man bänder isär ringen samtidigt som knackar på klacken


Jag har inte kommit igång för ens i dag men när jag tog bort de inre damsken så rann mörk olja, är det normalt jag trodde det skulle vara fett där ???
Och hur gör jag för att ta bort det inre knuten ??
DKarlsson
Övningskörning
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 11:11

Inläggav #27 mån 04 jun 2007, 18:58

Varför ska du ha bort den inre knuten räcker om du tar bort den yttre knuten sen trär du bara damasken över drivaxeln till den inre knuten.
Användarvisningsbild
#27
Volvotok
 
Inlägg: 2876
Blev medlem: lör 16 dec 2006, 13:27

Inläggav DKarlsson mån 04 jun 2007, 19:21

#27 skrev:Varför ska du ha bort den inre knuten räcker om du tar bort den yttre knuten sen trär du bara damasken över drivaxeln till den inre knuten.


Ursäkta fel av mig jag menar hur tar jag bort drivaxeln, är det bara att dra ut den när man har lossat damasken så knuten följer med eller måste man lossa nått mer ??
Och är det normalt att det rinner olja ska det inte vara fett där ?
(jag har automatlåda)
DKarlsson
Övningskörning
 
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 04 maj 2006, 11:11




Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Spawn79, Torgny77 och 24 gäster