- tis 23 jan 2024, 17:08
#1568331
Har en Volvo V70 2003 som är omgjord till EPA tills sonen. Vi har haft många bekymmer med denna bilen efter vi köpt den! Jag var klantig och inte kollade av om bilen drack vatten innan vi köpte den och tog säljarens ord på att det var något nytt som hänt. Vi har kört med bilen och den har fortsatt dragit vatten, vi har fyllt på men aldrig sett att vattnet påverkat på något sett eller något på vare sig oljesticka eller under påfyllningslocket så jag har ju testat med kylartätning och nu sist testat med sådant medel som ska täta topplockspackningen. Nu det sista så började oljan bli ljusbrunsaktig vilket måste tyda på att vatten gått in i motorn
De gick ej så bra för när jag skulle starta motorn sedan så troligtvis rök kamremmen av när jag försökte starta den och jag försökte starta den vid ett flertal gånger trots remmen rykt av.. trodde kanske det berodde på kyla eller lite bensin i tanken..
SÅ mycket kan jag om motorer
Nu till min fråga!
Jag har ju gått i funderingar nu ett tag...räcker det att byta topplockspackning eller ska jag byta motor? Motorn har ju aldrig startat sen kamremmen gick av utan den har stått stilla på samma plats. Har motorn tagit skada ändå när jag försökt starta den? Och med tanke på att oljan blivit ljusbrun? Ska man byta motorn eller ska man satsa på att endast byta topplockspackning? Ny olja och filter, ny kamrem?
Jävligt svårt det här beslutet men vi ska fixa grabbens bil, synd om sonen att ha en sådan talanglös pappa!
De gick ej så bra för när jag skulle starta motorn sedan så troligtvis rök kamremmen av när jag försökte starta den och jag försökte starta den vid ett flertal gånger trots remmen rykt av.. trodde kanske det berodde på kyla eller lite bensin i tanken..
SÅ mycket kan jag om motorer
Nu till min fråga!
Jag har ju gått i funderingar nu ett tag...räcker det att byta topplockspackning eller ska jag byta motor? Motorn har ju aldrig startat sen kamremmen gick av utan den har stått stilla på samma plats. Har motorn tagit skada ändå när jag försökt starta den? Och med tanke på att oljan blivit ljusbrun? Ska man byta motorn eller ska man satsa på att endast byta topplockspackning? Ny olja och filter, ny kamrem?
Jävligt svårt det här beslutet men vi ska fixa grabbens bil, synd om sonen att ha en sådan talanglös pappa!