Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erikus79
#1568331
Har en Volvo V70 2003 som är omgjord till EPA tills sonen. Vi har haft många bekymmer med denna bilen efter vi köpt den! Jag var klantig och inte kollade av om bilen drack vatten innan vi köpte den och tog säljarens ord på att det var något nytt som hänt. Vi har kört med bilen och den har fortsatt dragit vatten, vi har fyllt på men aldrig sett att vattnet påverkat på något sett eller något på vare sig oljesticka eller under påfyllningslocket så jag har ju testat med kylartätning och nu sist testat med sådant medel som ska täta topplockspackningen. Nu det sista så började oljan bli ljusbrunsaktig vilket måste tyda på att vatten gått in i motorn

De gick ej så bra för när jag skulle starta motorn sedan så troligtvis rök kamremmen av när jag försökte starta den och jag försökte starta den vid ett flertal gånger trots remmen rykt av.. trodde kanske det berodde på kyla eller lite bensin i tanken..
SÅ mycket kan jag om motorer :laugh:

Nu till min fråga!
Jag har ju gått i funderingar nu ett tag...räcker det att byta topplockspackning eller ska jag byta motor? Motorn har ju aldrig startat sen kamremmen gick av utan den har stått stilla på samma plats. Har motorn tagit skada ändå när jag försökt starta den? Och med tanke på att oljan blivit ljusbrun? Ska man byta motorn eller ska man satsa på att endast byta topplockspackning? Ny olja och filter, ny kamrem?
Jävligt svårt det här beslutet men vi ska fixa grabbens bil, synd om sonen att ha en sådan talanglös pappa!
#1568374
Har kamremmen gått av så är det dags att ta ett ideologiskt beslut: byta motor eller topp. Går remmen av när motorn går runt så står kammarna still, men vevaxeln snurrar ändå vilket gör att risken för att kolvar och ventiler krockat är överhängande med x antal krokiga ventiler som följd. Det går såklart att byta krokiga ventiler, men det är inte bara och bara.
av Erikus79
#1568472
Marlboroman skrev:Har kamremmen gått av så är det dags att ta ett ideologiskt beslut: byta motor eller topp. Går remmen av när motorn går runt så står kammarna still, men vevaxeln snurrar ändå vilket gör att risken för att kolvar och ventiler krockat är överhängande med x antal krokiga ventiler som följd. Det går såklart att byta krokiga ventiler, men det är inte bara och bara.
Tack för ditt svar

Vad är värst då? Byta topplock eller motor haha ;-)
#1568483
Sen bör man ju ta en funderare på hur man ska göra förlusten mest effektiv. För oavsett vem om man byter topp eller motor: vem gör jobbet? Lär det lämnas iväg så rinner pengarna iväg. Och då kan det vara värt att fundera på att sälja den trasiga och sätta upp den förlusten på dem ökade erfarenheternas konto och köpa en annan som undersöks noga innan plånboken öppnas.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1568544
Bra poäng.
Inget alternativ är ekonomiskt försvarbart, bilen är "skrot". Men allt här i världen handlar såklart inte om pengar.
Skulle samma sak hända min T5a, gud förbjude, skulle jag absolut laga den, även om det är ekonomiskt självmord :P Jag har ju dock "lyxen" att ha både plats, verktyg och tillräcklig kunskap för att utföra jobbet själv så, det underlättar ju en hel del :P
av Erikus79
#1568628
Jag kommer absolut lägga detta på förlustkontot, det kommer spöka länge att jag var så klantig och köpte en sådan bil till grabben :-)

Har avtalat med en som hjälper mig byta motorn så de blir inte så rövadyrt ändå vilket är skönt
Tack för alla era svar

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]