Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rgh72
#1567974
Hej

Tänkte söka lite expert hjälp här på forumet.
Har en S70 GLT 1998 manuell låda, har ett problem att plötsligt så slutade den att driva.

Var ute och åkte , kom hem och parkerade , hörde ett typ ” dålig Drivknut ljud ”när jag svängde vänster in på gården.
1 timme senare när man skulle åka iväg så hände följande :

Kunde lägga i ettan , höjde kopplingen, drev inte samt ett skorrande hördes , tryckte ner kopplingen = tyst.

Kan lägga i alla växlar men när man släpper upp kopplingen så driver den inte och det börjar skorra , lika på alla växlar 🥴



Är det så att koppling/lameller har gett upp eller kan det vara något annat ?

Mvh Roger

Någon som har erfarenhet utav liknande ?
Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 Rgh72, redigerad totalt 0 gånger.
#1568002
Det kan mycket väl vara en drivknut som havererat. Dom brukar dock "ge sig tillkänna" innan dom går sönder. Har du inte märkt något? Som hugg i ratten, rassel när du när du accelererar och svänger?
#1568022
Tyckte bilen började vibrera igår när jag körde runt 100 men försvann sedan vid lägre fart .
Om drivaxeln lossat från lådan , kan man bara skjuta tillbaks den eller måste man demontera och byta något ?
#1568087
Har hissat upp bilen , verkar som om höger drivknut är trasig , ligger kulor i damasken samt att man kan rotera vänster hjul samt rotera drivaxel på höger sida utan att höger hjul roterar.
Höger drivaxel glappar även när man drar i den.

Borde väl bara vara att byta höger drivknut ute vid hjulet om jag fattat rätt ?

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]