Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567128
Hej!
Ny på forumet och hoppas på att någon som kan hjälpa mig.
Har sökt med ljus och lykta efter någon som har samma eller liknande fel här och på utländska forum utan framgång.
Bilen har gått 28000 mil med B5244S2 140hk motorn. Drar ca 1.7 l /milen nu och är orkeslös, så tjejens grabb är asnöjd med inköpet. Felkoden som dyker upp är ECM-3410, knacksensor signal för hög. Sitter 1 st knacksensor på denna. Testat bef knacksensor med multimeter och oscilloskop. Visar inget konstigt. Inköpte en beggad från skroten, ingen skillnad. Refspänning 5 volt utan sensor, 2,5 volt med sensor inkopplad. Kollat lödningar i ecu och backtrackat signalen till en IC-krets.
Koden kommer efter ca 30 sekunder, oavsett om bilen körs eller står stilla. Då har vi gasat och tomvarvat lätt för att se när den kommer. Inget onormalt slammer eller högljudd motor.
Provat olika lägen och hängt den löst mot en kylarslang med exakt samma resultat. Urkopplad får jag ECM-3400 samt ECM-3410. Förra ägaren fick detta problem när han skulle hem från jobbet, så han sålde bilen i detta skick.
Finns det något jag missat som kan leda till detta problem, som inte sätter en felkod, typ vvt, vevhusvent, spjällhus eller kamremmen felkuggad?
Tändstiften är jag lite lur på . De är typ lite grönaktiga på elektroden? Ska kolla gapet och tillverkare.
Spjällhuset har vit etikett och rengjordes för 2 veckor sedan.
Kom gärna med tips. Ska skruva imorgon! :-)

Mvh/

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]