Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MICKesp
#1566657
Tjena!

Fick en lite udda upplevelse av min gamla trotjänare härförleden.
Jag har en 850 som är i bra bruksskick och härom morgonen när jag skulle till jobb så ville bilen inte röra sig.
La i ettans växel och när jag rullade iväg så lät/kändes det som att bromsarna hade fryst fast.
Jag frikopplade, la i backen och släppte kopplingen och det hände inget alls, inget motstånd eller driv alls.
Till min stora förvåning så provade jag att lägga i ettans växel och då blev det samma resultat.
Den går att lägga i alla växlar och med fullt utsläppt koppling så låter det som varvet faller lite när jag är uppe i höga växlar.
Hastighetsmätaren reagerar och varvet ökar vid gaspådrag men bilen står helt stilla.
Det skedde när det blev kallt ute, från plusgrader ner till minus -12 grader.

Svårt att tro att lådan är i sönder när jag faktiskt kan välja växel.
Det är inget konstigt med kopplingen i övrigt, den har samma motstånd som vanligt och spaken känns som vanligt och går i alla växellägen utan bekymmer.

Alla tips mottages tacksamt
av dieselkenneth
#1566658
Eftersom hastighetsmätaren funkar så bör det vara splinsen på en drivknut eller hjulnav som gett sig. Signalen till hastighetsmätaren tror jag tas från absringen på yttre drivknuten så den bör ju snurra, så troligtvis är växellåda och koppling ok. Men en rasad knut/nav borde låta för dj-ligt.
av MICKesp
#1566758
Den är från 1992. (wrt 371 visar dock 1993 på biltemas sök) så kan va en från 93 också ^_^)
En bekant gissade på att "en slavcylinder inte pressade tillbaka" så det gjorde att den kunde växlas men inte gick tillbaka så att den låg i "konstant friläge".
Var det en killgissning av rang eller kan det vara ett alternativ?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1566797
Givaren som läser hastigheten läser vad jag kan begripa på kronhjulet. Det innebär att allt internt i lådan snurrar och då kan den inte vara i friläge. Så jag hade kollat så att drivaxeln på förarsidan inte hoppat ur lådan.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1566859
En 850 har utanpåliggande slavcylinder så det borde vara enkelt att kolla om kopplingsgaffeln fastnat. Jag är nog inne på samma linje som "dieselkenneth", dvs att det är problem med drivaxlarna.
av MICKesp
#1566872
uppskattar all input.
Om den har hoppat ut, vad ska isf fixas på den?
Ska den bara tryckas in på plats igen eller det behöver bytas flera komponenter?
Gissningsvis svårt att bedöma utan att se hur bilen ser ut, men mest för att ha ett estimat på kostnad för att fixa bilen.
Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]