Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverhanden
#1565412
Hej alla kunniga, problemen fortsätter med sorgebarnet. För ett tag sedan bytte jag generator då laddspänningen framtill (batteri i skuffen) låg på 10-12. När den nya generatorn var på plats så låg spänningen, mätt framtill på 14 x och livet kändes bra.

För någon vecka sedan i kylan så blev bilen helt urladdad av att stått 2 dygn, jag laddade upp batteriet ordentligt hemma. Nu var jag iväg och fick låg batterispänning (hade släp och några starter) tänkte att batteriet mådde dåligt men när vi i tomgång testar att mäta framtill så låg laddspänningen bara på 10... Äter bilfan generatorer? Någon som haft det här förut? Alla förslag uppskattas! /en sorgsen volvoägare
av Silverhanden
#1565458
Batteriet kan ha blivit lite tröttt, suttit på åtel och blivit urladdat nu någon gång.

Men! Mätningen har ju gjorts därframme i under motorhuven på reläet/sambandet där en +pol sitter. Även fast batteriet är kasst så borde laddningen från generatorn dit visa på ca 14.. ?

Sladdar ska gås igenom imorgon!
av Silverhanden
#1565503
Jag körde en bit, sedan kickade låg batterispänning igång. Tips här och av en annan om batteriet. Men om batteriet har en skadad cell , arbetar generatorn för sig själv då så att säga och får inget mottryck, därav den låga laddningen?
av Silverhanden
#1565806
Bytt batteri, efter bytet steg laddningen framme och bak till 13x. Det är fortfarande mindre än när jag precis bytt generator. Nu kommer låg batterispänning och felmeddelande: Elproblem, service.

Några fler tips?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1565827
På pluspolen har jag för mig att det ska sitta några (4?) mindre kablar i en bunt. Kollat så att dem ser ok ut och har bra kontakt?

Har du dubbla batterier eller "bara" ett i bagaget?

Kollat kablarna till abs-boxen?
av Silverhanden
#1565871
Tack! Ska gå igenom kablarna, jag har en V70XC tidig modell, så skriver i rätt kategori! Batteriet sitter till vänster bredvid reservdäck under skuffen/bakluckan/bagaget/lastutrymmet! ( ett batteri) sedan en knuta/laddpunkt framme under huven-

Kablar till ABS-box?

Tack för tips!

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]