Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pärlan20
#1564639
Hej!

Min Volvo 855 från -95 har börjat strula i starten vid kyla. Det började vid köldknäppen i november när vi hade -20/25 i ca två veckor då bilen blev segare och segare i starten tills den till slut la och inte startade längre. Efter det köpte jag ett nytt batteri men det hjälpte inte heller.

När jag vrider om tändningen så lyser alla lampor och jag hör bränslepumpen gå men trots det vrider inte startmotorn runt. Den försöker inte ens oavsett hur länge jag håller in nyckeln. Sen lät jag den stå i tre veckor tills det blev nollgradigt ute och då startade den på första försöket igen. Det verkar alltså inte vara något som tjuvdrar på batteriet för det har inte laddat ur på de tre veckorna.

Kan det vara startmotorn som är dålig? Jag har aldrig varit med om att den inte startar i kyla tidigare. Förra vintern hade jag motorvärmare så då var det aldrig något problem. Jag har inte kollat tändstift etc för det problemet verkar ju vara startmotorn som inte vrider om, för när startmotorn väl går så startar bilen. Eller kan det vara något annat mellan tändning och startmotor? Jag har försökt googla på symtom för dålig startmotor men inte lyckas klura ut om det är den som är problemet.
#1564654
Min 850 har en kabel som sitter framför blinkboxen som är kopplat direkt på startmotorns solenoiden. Kanske den finns fortfarande på 95:an? När du matar den med 12V och startmotorn inte vrider då ligger problemen på startmotorn. OBS! Ta ur växeln när du provar!

Edit—-/ Det är ett röd/grön kabel som är placerat framför diagnoseuttaget.

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]

Startbatteri

Tack för info, sitter agm i, rejmes hade n&ar[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Skull byta sisten på framstolen 740 88a Det […]

Smörja! Vet du inte?