- tis 19 mar 2024, 21:14
#1573614
Att titta i påfyllningslocket efter metall är rätt lönlöst. Eventuell metall förutom väldigt små partiklar ska fastna i filtret. Skillnaden i toppläge mellan 1+5 och dem andra är oroväckande, men det kan inte uteslutas att det är skillnad i själva mätningen som gör det.
När du röck slangen till wastegaten, har du någon aning om hur högt laddtryck du var upp i som mest? Drog du på från låga varvtal?
I ditt ställe hade jag undersökt om det finns metall i oljan, för att kunna utesluta ett lagerhaveri. Har man möjlighet att skära upp filtret så är ju det bäst så man slipper hålla ur oljan i onödan om det visar sig att filtret är rent. Men det kräver ju någon form av större rörkap eller plåtsax kanske. Någon metod som inte ger ifrån sig spån.
Varför 5w50..?
När du röck slangen till wastegaten, har du någon aning om hur högt laddtryck du var upp i som mest? Drog du på från låga varvtal?
I ditt ställe hade jag undersökt om det finns metall i oljan, för att kunna utesluta ett lagerhaveri. Har man möjlighet att skära upp filtret så är ju det bäst så man slipper hålla ur oljan i onödan om det visar sig att filtret är rent. Men det kräver ju någon form av större rörkap eller plåtsax kanske. Någon metod som inte ger ifrån sig spån.
Varför 5w50..?