Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1486938
OK, det här handlar alltså om att jag fått nedslag på lambda på besiktningen (1.4, tillåtet 0.96-1.04) på min V70 -97 (motor B5254S).
Allt det här började egentligen med att luftmassemätaren gick sönder och den nya jag köpte inte fungerade (en Ridex från Bildelaronline24). Innan jag fattade att det var MAFen som var totalt död så hade jag bytt ut det mesta; alla tänddelar, packningar på insprutningen, katalysator, bakre avgassystem, samt syresensorerna. Jag har letat läckor på både avgassystem och vakuumslangar (uppmätt värde -0.6 bar på tomgång).

Viktigt här är att jag har skrivit upp allt jag gjort, och när, och loggat avgasvärdena från besiktningen och den lokala mekanikern. Vad jag kan se är att när jag bytte syresensorerna så gick lambdavärdet från lågt (0.92) till högt. Jag gjorde alltså inga andra ingrepp på bilen, och den gick inte heller längre än till verkstaden för att testas. Felet borde alltså ligga i sensorerna.
Vad jag kan förstå så har sensor 2 (efter kat) ingen styrande funktion, så det borde vara sensor 1 som inte fungerar som den ska. Den sensor jag satte dit (S1) var ny (gav lambda 1.4), men för säkerhets skull köpte jag en till från skroten och bytte till (fortfarande 1.4).
Nu har jag lärt mig lite mer om mitt testinstrument (iCarsoft i906 OBD), och kan därför mäta den begagnade sensorn. Den verkar pendla mellan 0.11 och 0.785V på tomgång, med en vettig hastighet (ca 2ggr/s). Detta kanske är lite lågt i den högre delen - är det någon som vet?
Den nya sensorn har jag inte mätt på detta sätt ännu.

Å andra sidan har jag testat båda sensorerna (alltså både den nya s1 och den begagnade s1) genom att hetta upp dem med det inre värmelementet, och sedan placera dem i en burk med syre eller koldioxid. Skiftningen mellan miljöerna för spänningen var väldigt långsam (>10s), vilket inte stämmer med vad jag mätt på den begagnade sensorn när den sitter på plats i bilen, som beskrivet ovan.

Om jag hettar upp den nya sensorn (S1) med en gaslåga så ger den 0.9V, och går ner till 0 på ca 3s.
Om jag kopplar ur kablaget så kan jag mäta med multimeter att den ger >1V när man startar upp, och sedan lägger sig stadigt på 0.7-0.8V på tomgång. Eftersom datorn inte får någon signal från s1 i det läget så går den väl på någon slags default.

På sensor 2 får jag olika värden för spänningen om jag använder de två olika typerna av ingång på OBD-mätaren; den som heter OBDII Diagnostic ger inget värde alls, medan Diagnostic (där man väljer bilmodell manuellt) ger en pendling mellan 0.18-0.86V (tomgång). För sensor 1 får jag ungefär samma värden för båda sätten att mäta.
Den här pendlingen på s2 är vad jag har förstått inte bra - det borde ligga mer stabilt på tomgång. Detta indikerar väl samma sak som lambdavärdet, antar jag, att det är något fel i styrningen av bränslet.

Övriga avgasvärden (CO, HC, CO2500) är OK efter att jag bytte ut den defekta (nya) luftmassemätaren.

Så, i slutänden så förstår jag inte alls vad som händer. Jag kan inte se att något annat än sensor 1 skulle kunna vara felet, men efter att ha bytt den så kvarstår felet, och (en del av) mätvärdena verkar OK (även om det pendlar en del mellan upprepade mätningar, och skiftar mellan olika metoder). Mycket förvirrande.
Nu kan det ju vara fel även på den begagnade sensorn, så att den ger lite för låg toppspänning, men det är nog det enda jag kan komma på. Samtidigt tycker jag skillnaden mot vad folk säger att det ska pendla mellan (0.1-0.9) är ganska liten.

Är det någon som har några idéer? Är det någon som vet de exakta värdena som s1 ska pendla mellan på en V70? Har jag gjort några felaktiga antaganden?

Jag har även en V70-99, men kunde inte mäta upp några sensorvärden på den (det ska vara samma motor, men den ser lite annorlunda ut). Jag kanske ska pröva igen, det verkar ju finnas två sätt att utföra mätningen på i OBD-instrumentet.
#1486998
Med ett värde på 1.4 så borde bilen skrika halsen av sig och ha halv panik för att den går så magert.

......... Men, har du kontrollerat att du inte har ett avgasläckage *efter* sonden? För sådant "fel" kommer ge ett åt h-e fel värde på besiktningen eftersom dom mäter i ändröret, men bilen i sig fortfarande är "helt felfri" ur driftsynpunkt.
#1487074
Tack för svar.
Märket på den nya sensorn är FAE, den begagnade vet jag inte (den var märkt S80 på skroten).
Jag har mätt motståndet på båda sensorerna, och det är oändligt när de är kalla.
Har kollat läckage på avgassystemet, både före och efter kat, inklusive grenrörspackning (så gott det nu går). Hela systemet är nytt.
Märkligt nog går bilen utmärkt, trots den magra blandningen.
Det finns inga felkoder sedan jag bytte MAF och sekundärluftpump.
Bränsletryck har jag inte mätt.

Men, inget av det där kan ju rimligen uppstå på så kort körning. Felet uppstod när jag bytte syresensorerna, och jag körde bara till verkstaden för kontroll. Innan dess, när lambda var lågt, så körde jag hem från besiktningen. Sammanlagt mindre än fem mil när felet skulle kunna uppstå. Osannolikt, även om det inte är omöjligt.
Försökte mäta spänningen på s1 på min andra V70, men instrumentet tog inte den.
#1487182
Du skriver att värdet är oändligt vilket skulle betyda att något är fel på sonden.

Anslut multimeterns mätprober till dessa poler. Är motståndet noll är detta ett tecken på kortslutning och är motståndet oändligt innebär det att kretsen är bruten. Motståndet är temperaturberoende och varierar mellan olika modeller men bör vara lågt, ett riktvärde är 1-20 ohm mätt mellan de två polerna.
#1487222
Läs vad "Lucif3r" skrev ovan. Hål på avgasröret efter katen genererar höga lambda värden. Detta har oftast inget med lambdasonden att göra, i alla fall inte om andra värdena på besiktningen är bra och bilen inte onormal att köra
#1489207
Kollade avgassystemet igen (allt är nytt), och hittade en minimal läcka mellan katen och bakre delen. Detta beror på att klokopplingen som var med när jag bytte inte passade moten katen, så jag fick bygga lite själv. Nu har jag förbättrat konstruktionen med en anordning som drar ihop delarna mot varandra.
Kontroll av avgaserna på verkstaden gav lambda 1.65 (andra värden OK). Jag testade då att koppla ur sensorerna en åt gången; båda gav lambda 1.7.
Så, det kan inte finnas något läckage efter katen. Jag testade tom att köra in en trasa i systemet när jag mätte, vilket inte gjorde någon skillnad. Om det funnits någon läcka så skulle det ökade trycket ha gjort det omöjligt för syre att komma in.
Jag tycker det blev väldigt lite skillnad med och utan syresensorer, vilket gör att jag igen tror att dte är något fel på själva sensorn, både den som sitter där nu och den nya som jag började med.
Ska därför köpa en ny sensor och pröva med.
Har dubbelkollat alla mina anteckningar om det här, och det enda jag gjorde när lambda gick från lågt till högt var att byta sensorerna. Fast det får mig att undra om det kommer att gå tillbaka till lågt om jag sätter dit en ny sensor?
Jag är fortfarande inte säker på att det är sensorn, men kommer inte på något annat. Tycker jag har testat allting (utom bränsletrycket) utan resultat.
Lustigt nog så går ju bilen utmärkt, trots lambdavärdet. Och inga felkoder i OBD. Motorlampan lyser, men det har den alltid gjort.

Jag trodde att jag hade rapporterat om mätningar jag gjort på motståndet i sensorerna i enlighet med vad volvo94 skrev, men det verkar ha försvunnit.
Hur som helst, den begagnade sensorn som sitter på plats (s1) har oändligt motstånd när den är kall, och >2kohm när motorn är uppe i arbetstemp. Den ger då 0.6V enligt multimetern. Den nya sensorn som jag tog bort ger ungefär samma; oändligt när den är kall och >1kohm när den är glödgad.
Fler idéer någon?
#1572398
Uppdatering; gav upp att försöka lösa det här. Bilen står fortfarande kvar på gården i väntan på någon ny idé. Har nu en vag tanke om att något kärvat ihop/satt igen medan bilen stod inne för reparation, dvs att det uppstod ett nytt fel som inte har med de bytta komponenterna att göra. Typ vevhusventilationen, fast folk säger att då är det HCL-värdet som sticker.
Vi får se...
Tack till alla som gett råd i detta.

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]