Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av evertsson
#1336234
Hej.

Jag har en S70 -98 som förmodligen haft oönskat besök hos tidigare ägare.

Detta baserar jag på att jag har en nyckel till tändningen som inte verkar ha en transponder utan den (nyckeln med transponder) är förmodligen ”inbyggd” under ratten numera.

Detta medför att jag inte har någon nyckel till bilen som passar i förardörren, det hade varit trevligt att ha känner jag.

Hur gör jag för att byta låskolv i förardörren så att jag kan låsa upp denna dörr med nyckel?

Jag bryr mig inte om antal nycklar jag har till bilen. För min del går det bra att ha en nyckel till förardörr, en till bagaget (den har jag, inte samma som tändningen) samt en till tändning.

Med vänlig hälsning,
Daniel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av evertsson
#1336292
Tjena.

Dörrsidan är inga problem att få loss och jag har sett den videon. Det kritiska momentet där han får ut handtaget är utelämnat, eller måste man ta ut låskistan också får att få ut handtaget?

Titta man på skroten hittar jag bara nyckelpar, men jag känner inte att det gör så stor nytta utan rätt låskolv.

Ska jag byta hela den högra biten på handtaget eller kan man få ut låskolven? Vad heter den högra biten på handtaget iaf?

Finns nyckelkod stämplat på låskolven så att man kan beställa nycklar?


Med vänlig hälsning,
Daniel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1336296
Om det var jag skulle jag lossa dörrsidan bara min åsikt. Jag har bara rotat i bakdörrar ska till läggas. Möjligt att det sitter nått clips som håller låset på insidan i handtaget.
Nej jag har aldrig hört att nyckelkoden skulle vara stämplad i låskolven. Kan ha fel men tror tyvär inte det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1336339
Om dörrlåset är orginal bör du kunna få rätt nyckel hos volvo, dom ska ha listor som dom kan gå efter. Det kostar ju dock en skaplig slant(ett par tusen eller så sist jag hörde mig för).

Du kan ju även höra dig för om dom kan tänka sig att programmera in den nyckel du har till tändningslåset nu, så du kan återställa immo-funktionen och använda den förmodade fasttejpade nyckeln till dörren.
Det skulle nog vara det enklaste och bästa alternativet. Men kolla först hur det är löst nu, om nyckeln verkligen sitter fasttejpad och ev. vilka åtgärder som tagits(t ex omkopplat kablage till antennringen osv). För om orginal antennring är bortkopplad t ex, lär du inte komma så långt när nya nyckeln blir inprogrammerad :p
av Erik Å
#1336444
evertsson skrev: sön 08 sep 2019, 20:16 .. Det kritiska momentet där han får ut handtaget är utelämnat, eller måste man ta ut låskistan också får att få ut handtaget?..
Typiskt :-) Jag har fått intrycket att hela handtaget (både den rörliga delen och delen som låscylindern sitter i) lossnar om man tar bort de två skruvarna i bakkanten på dörren, har inte provat själv så jag kan mycket väl ha fel (som vanligt) :-D
av evertsson
#1336462
Där är en ”krok” man måste ”kroka av” för att få ut det. Jag har inte testat igen efter den insikten.

Jag har också förstått att det är ett handtag man ska köpa, finns även inkl nyckel på skroten. Bara att färgmatcha bilen på bästa sätt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av evertsson
#1337255
Det gick bra att byta handtag, man var dock tvungen att lossa låskistan så att man kunde föra det åt sidan för att få ut handtaget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av MickeM
#1337335
Men....
Om tejpade nyckeln passar i dörren, är det ju bara att får den kopierad till annan nyckel. Nyckelämne utan transponder är inte så dyrt.

Hade en Saab 99 för länge sedan, där 8-) tändlåset byttes. Så jag tog ur låskolven ur låset, tog isär den, satte i nyckeln och slipade ner låstungorna så den blev rund efter nya nyckeln.
Sen funkade den.
Naturligtvis blev låset mindre känsligt så fler nycklar passade säkert, men den som vill in testar inte olika nycklar, utan bryter/pajar ruta .

Jag vill oxå ha ett datum på min!!! :[…]

Har idag en ledramp samt 3 extraljus med egna rel&[…]

Köpa s40/s60?

S40 är en konserv. S60 är en bil &[…]

P0015 - ingen motorlampa

Har fått P0015, inget slammer eller missljud[…]