Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333800
Hej!

Problemet
Jag har en S70 -99 som nu rullat drygt 25 000 mil. Under de senaste månaderna har den början gå väldigt dåligt på låga varv och man får ge den rejält med gas för att den inte ska dö helt. Samma sak när man växlar och inte har så hög hastighet, den går ojämnt och börjar "hacka"/"hosta". Jag vet att det kan vara miljoner olika saker men har tyvärr inte tillgång till en felkodsläsare. Byggde även en egen "blinkläsare" men den fungerade inte på min bil. Problemen började uppstå i våras men nu har det blivit värrem dvs mer "hackigt". Det börjar bli en säkerhetsrisk när man inte kommer ut från t ex stoppskyltar tillräckligt snabbt och riskerar att få motorstopp.

Vad har jag gjort
Stiften och bränslefilter bytade jag för ca 2 år sedan. I våras misstänkte jag att det var vevhusventialtionen och efter att jag kollat på det så hittade jag hål på en av (vakum?)slangarnas ände. Då lagade jag det med en ny slang och tätning och efter det gick den lite bättre. Jag har även prövat handske testet och den blåses upp lite men inte alls så illa som man kan se på youtube. Jag tror inte att det hade varit fel att byta vevhusventitaltionen men det känns som att det är något annat. Jag hade en 850 innan som rullade 38 000 mil och den hade fortfarande original. Har även rengjort gasspjället som var ganska smutsigt. Tändkablarna är original men ser slitna ut, en av kablarnas ytterisolering är helt borta.

Vad ska jag göra
Kan det vara värt att byta kablar och rotor? Är biltemas något att ha?
#1333801
Kan vara värt att testa lock och rotor tändkablar. Kolla så det sitter bra stift i. Du kan testa Micke M testet på kablarna tejpa runt tändhattarna o en bit upp om jag minns rätt o se om det blir skillnad .Det borde det bli om du har en trasig tändkabel. OBS min åsikt bara (alla tänddelar) från BT är skit. IGEN bara min åsikt.

Min syrras S70 vägra starta till sist pga locket rotorn. Stiften o kablarna var med skit men det var lock o rotor i det fallet.
#1333804
gubbstrutt skrev:Kan vara värt att testa lock och rotor tändkablar. Kolla så det sitter bra stift i. Du kan testa Micke M testet på kablarna tejpa runt tändhattarna o en bit upp om jag minns rätt o se om det blir skillnad .Det borde det bli om du har en trasig tändkabel. OBS min åsikt bara (alla tänddelar) från BT är skit. IGEN bara min åsikt.

Min syrras S70 vägra starta till sist pga locket rotorn. Stiften o kablarna var med skit men det var lock o rotor i det fallet.
Alright, kan ju vara värt ett försök. Angående tändspole, är det en eller två? När jag söker på mitt reggnummer så får jag fram två olika:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029599

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000032566

Den första ser likadan ut som en som sitter på höger sida i motorrumet, fastsatt på chassit. Den andra har jag inte sett till, det är kanske för en annan modell?
#1333814
Erik Å skrev:Jag skulle ha pytsat i en flaska injection cleaner i tanken innan vidare felsökning.. om man passar på när det är lite bränsle i tanken så blir koncentrationen högre
Brukar köra in en per år, senast förra månaden. :D Sen har det väl diskutabel effekt:

#1333825
Injectioncleaner kan du skippa.

Är en av tändkablarnas ytterisolering borta, så har du uppenbar felkälla där.

Om det är missförstått, kan du fortsätta med att syna ALLA slangar efter skador. Tjuvluft är väldigt vanligt.
Blås i slangen från MAPsensorn ovanpå kylaren, så det är öppet in. Syna slangen.

Har du mekaniska eller elektroniska gasspjället? Dvs har du gasvire eller inte?
Har du gasvire kan du släppa spjället som felorsak. Det sitter en potensiometer på sidan av spjället som man kan spöka, men du har fel symptom för det.

Annars är det nog tänddelarna.
Du har uppenbarligen inte direktverkande tändspolar, eftersom din spole sitter vid sidan av via kabel. (Det är skillnaden mellan dom du länkat till)
Direktverkande sitter direkt på stiftet, och inga tändkablar finns. Bara vanlig elanslutning på var spole.

Byt fördelarlocket och rotorn först.
Är det inte gjort nyligen är det bra service oavsett.
Går den fortfarande illa, fortsätter du med att testa tändkablarna med mitt tejptest som föregående tipsar. Dvs linda lite tejp på glasfiberdelen om går ner till stiftet.
Alla kablar givetvis. Ofta är det microskopiska sprickor som gnistan slår ut igenom in i toppen.
Särskligt vid acceleration med varm motor och låga varv.

(Om nu inte en kabel var uppenbart skadad.. )

Blir det betydande skillnad köper du glad i hågen nya kablar för dom är kass, och åtminstone en del av problemet.
Blir det ingen skillnad med tejpen tar du bort den och gläds åt att du inte bytte i onödan. Dock kvarstår isf felet.
Men testa allt dit först, och meddela framgång/motgång.

När byttes tändstiften senast?

Biltemas tänddelar fungerar bra.
#1333931
MickeM skrev:Injectioncleaner kan du skippa.

Är en av tändkablarnas ytterisolering borta, så har du uppenbar felkälla där.

Om det är missförstått, kan du fortsätta med att syna ALLA slangar efter skador. Tjuvluft är väldigt vanligt.
Blås i slangen från MAPsensorn ovanpå kylaren, så det är öppet in. Syna slangen.

Har du mekaniska eller elektroniska gasspjället? Dvs har du gasvire eller inte?
Har du gasvire kan du släppa spjället som felorsak. Det sitter en potensiometer på sidan av spjället som man kan spöka, men du har fel symptom för det.

Annars är det nog tänddelarna.
Du har uppenbarligen inte direktverkande tändspolar, eftersom din spole sitter vid sidan av via kabel. (Det är skillnaden mellan dom du länkat till)
Direktverkande sitter direkt på stiftet, och inga tändkablar finns. Bara vanlig elanslutning på var spole.

Byt fördelarlocket och rotorn först.
Är det inte gjort nyligen är det bra service oavsett.
Går den fortfarande illa, fortsätter du med att testa tändkablarna med mitt tejptest som föregående tipsar. Dvs linda lite tejp på glasfiberdelen om går ner till stiftet.
Alla kablar givetvis. Ofta är det microskopiska sprickor som gnistan slår ut igenom in i toppen.
Särskligt vid acceleration med varm motor och låga varv.

(Om nu inte en kabel var uppenbart skadad.. )

Blir det betydande skillnad köper du glad i hågen nya kablar för dom är kass, och åtminstone en del av problemet.
Blir det ingen skillnad med tejpen tar du bort den och gläds åt att du inte bytte i onödan. Dock kvarstår isf felet.
Men testa allt dit först, och meddela framgång/motgång.

När byttes tändstiften senast?

Biltemas tänddelar fungerar bra.
Igår blev det en tripp till Biltema för lagning idag. Bytade först tändspolen men det gjorde ingen större skillnad. Bytade sedan fördelare och rotor och hujeda mig vad "crusty" och smutsiga de var. Rotorns bläck var helt väck nästan. Efter detta startade den inte alls och blev lite nervös. Bytade tändkablarna då också och nu går den som en klocka! Troligtvis gick kablarna sönder när jag ut dem ur den gamla fördelare, de satt väldigt hårt. En av de gamla tändkablarna var också lite smält/svart så där hade nog något gått åt skogen.

Tack för all hjälp! Nu blir det besiktning imorgon, ta i trä! :D

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]

Hej där. Låskistorna är dessa mode[…]