- lör 24 aug 2019, 10:52
#1333800
Hej!
Problemet
Jag har en S70 -99 som nu rullat drygt 25 000 mil. Under de senaste månaderna har den början gå väldigt dåligt på låga varv och man får ge den rejält med gas för att den inte ska dö helt. Samma sak när man växlar och inte har så hög hastighet, den går ojämnt och börjar "hacka"/"hosta". Jag vet att det kan vara miljoner olika saker men har tyvärr inte tillgång till en felkodsläsare. Byggde även en egen "blinkläsare" men den fungerade inte på min bil. Problemen började uppstå i våras men nu har det blivit värrem dvs mer "hackigt". Det börjar bli en säkerhetsrisk när man inte kommer ut från t ex stoppskyltar tillräckligt snabbt och riskerar att få motorstopp.
Vad har jag gjort
Stiften och bränslefilter bytade jag för ca 2 år sedan. I våras misstänkte jag att det var vevhusventialtionen och efter att jag kollat på det så hittade jag hål på en av (vakum?)slangarnas ände. Då lagade jag det med en ny slang och tätning och efter det gick den lite bättre. Jag har även prövat handske testet och den blåses upp lite men inte alls så illa som man kan se på youtube. Jag tror inte att det hade varit fel att byta vevhusventitaltionen men det känns som att det är något annat. Jag hade en 850 innan som rullade 38 000 mil och den hade fortfarande original. Har även rengjort gasspjället som var ganska smutsigt. Tändkablarna är original men ser slitna ut, en av kablarnas ytterisolering är helt borta.
Vad ska jag göra
Kan det vara värt att byta kablar och rotor? Är biltemas något att ha?
Problemet
Jag har en S70 -99 som nu rullat drygt 25 000 mil. Under de senaste månaderna har den början gå väldigt dåligt på låga varv och man får ge den rejält med gas för att den inte ska dö helt. Samma sak när man växlar och inte har så hög hastighet, den går ojämnt och börjar "hacka"/"hosta". Jag vet att det kan vara miljoner olika saker men har tyvärr inte tillgång till en felkodsläsare. Byggde även en egen "blinkläsare" men den fungerade inte på min bil. Problemen började uppstå i våras men nu har det blivit värrem dvs mer "hackigt". Det börjar bli en säkerhetsrisk när man inte kommer ut från t ex stoppskyltar tillräckligt snabbt och riskerar att få motorstopp.
Vad har jag gjort
Stiften och bränslefilter bytade jag för ca 2 år sedan. I våras misstänkte jag att det var vevhusventialtionen och efter att jag kollat på det så hittade jag hål på en av (vakum?)slangarnas ände. Då lagade jag det med en ny slang och tätning och efter det gick den lite bättre. Jag har även prövat handske testet och den blåses upp lite men inte alls så illa som man kan se på youtube. Jag tror inte att det hade varit fel att byta vevhusventitaltionen men det känns som att det är något annat. Jag hade en 850 innan som rullade 38 000 mil och den hade fortfarande original. Har även rengjort gasspjället som var ganska smutsigt. Tändkablarna är original men ser slitna ut, en av kablarnas ytterisolering är helt borta.
Vad ska jag göra
Kan det vara värt att byta kablar och rotor? Är biltemas något att ha?