Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marty63
#1333168
Bild[/img]Har problem med gasspjället på min V-70 -99
beställde ett från laga.se.
Fick ett meddelande att den inte passade på min bil. Enligt dom är det en -00.
Fabrikatet är Magnet Marelli. Trodde att det var samma spjäll från 97-02.
Blir jävligt förvirrad. Tacksamt om någon vet.
Bilen är tillverkad 1999-11.
av TobbeViktor
#1333171
På vissa 99:or och från 00 och uppåt sitter det ett elektrisk gasspjäll, på tidigare är det mekaniskt med vajer.
Dessa kan köpas nya från Volvo (dyrt), köpas begagnade (chansning) eller renoveras/uppdateras (förmodligen pålitligast). Sista alternativet är nog det bästa, då spjället görs om och man sätter boratlösa givare istället. Finns bl.a ett företag som heter atech2 som gör det.

Hur vet du att spjället är fel på då?
Vad får du för felkoder?
av MickeM
#1333184
Det finns flera olika spjäll.
Mjukvaran är största skillnaden, så om ett begagnat ska passa plug and play ska du ta från en helt identisk bil.
Då lever hoppet.
Men risken är väldigt stor att "nya" spjället också är kass.
Långsiktiga lösningen är att få sitt befintliga renoverat.
av Erik Å
#1333189
Det borde i och för sig dyka upp ombyggda/renoverade spjäll på bilskrotarna men det kanske är svårt att se om de är ombyggda eller ej..
av Erik Å
#1333190
marty63 skrev: tis 20 aug 2019, 20:10 ..Bilen är tillverkad 1999-11.
Då kallas den för -00, årsmodellsskiftet sker ungefär ett halvår innan nyårsafton :-D Min -00 är byggd i maj -99
av marty63
#1333214
TobbeViktor skrev: tis 20 aug 2019, 20:18 På vissa 99:or och från 00 och uppåt sitter det ett elektrisk gasspjäll, på tidigare är det mekaniskt med vajer.
Dessa kan köpas nya från Volvo (dyrt), köpas begagnade (chansning) eller renoveras/uppdateras (förmodligen pålitligast). Sista alternativet är nog det bästa, då spjället görs om och man sätter boratlösa givare istället. Finns bl.a ett företag som heter atech2 som gör det.

Hur vet du att spjället är fel på då?
Vad får du för felkoder?
Verksaden har konstaterar det.
av marty63
#1333216
Maken till krånglig sida detta volvoforum
Byt ut webbmaster fort som fan.
Ett jävlla klickande hit och dit.
Klarar man att klicka rätt här kan man nog laga vilken Volvo som helst.
av marty63
#1333217
marty63 skrev: tis 20 aug 2019, 22:38 Maken till krånglig sida detta volvoforum
Byt ut webbmaster fort som fan.
Ett jävlla klickande hit och dit.
Klarar man att klicka rätt här kan man nog laga vilken Volvo som helst.

Verkar som inte Volvo vet vad dom har i sina bilar. Det var när dom ingick äktenskap med Ford.
av marty63
#1333218
marty63 skrev: tis 20 aug 2019, 22:32
TobbeViktor skrev: tis 20 aug 2019, 20:18 På vissa 99:or och från 00 och uppåt sitter det ett elektrisk gasspjäll, på tidigare är det mekaniskt med vajer.
Dessa kan köpas nya från Volvo (dyrt), köpas begagnade (chansning) eller renoveras/uppdateras (förmodligen pålitligast). Sista alternativet är nog det bästa, då spjället görs om och man sätter boratlösa givare istället. Finns bl.a ett företag som heter atech2 som gör det.

Hur vet du att spjället är fel på då?
Vad får du för felkoder?
Verksaden har konstaterar det.

Ja är inte dum på det sättet. Mitt spjäll är elektriskt. Volvo vet inte vad som sitter i min bil. Dom ingick äktenskap med Ford just då. Har nog fått en oäktning.
av S6024t
#1333223
Finns nya/renoverade spjäll på Vparts.monterade ett sådant på en s70 i veckan,behövdes heller ingen mjukvara...
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]