Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storm
#1331547
Lång text.

Hej. Köpte mig en 850 2.5 -96 med kärvande bromsar
Höger fram samt bak. Det vissar sig efter mycket felsökning att ABS ventilpacketet inte släpper ut någon bromsvätska till höger fram samt bak.
Felsökning= jag började nere vid oket på höger fram då Jag trode det kärvade.och jobbade mig uppåt mot ventilpacketet. Alla slangar samt rör är demonterade och kontrollerade men i dom flödar det finnt.
Sätter jag tryck ifrån behållaren så kommer det ingenting ut ifrån ventilpacketet. Det går däremot att trycksätta ifrån oket då fylls behållaren men ej tvärtom.
Bromspedalen är stenhårt precis som servot skulle vara trasigt men servot är kontrollerat avsett vakuum samt läckage. Jag har inga varningslampor som lysser samt abs'en jobbar som den ska på vänster fram.
Även huvudbromscylindern är kontrollerade och den fungerar som den ska.
Jag mistänker att jag kommer behöva byta abs ventilpacketet.
Så frågan är
Någon som varit med om liknande ?
Har jag missat något i felsökningen?
Kan den ha stäng av dom kretsarna för den tror det är läckage ? Isåfall hur återställer man.

/ Anders
av Erik Å
#1331569
Läskigt, det där ska inte kunna hända.. Om ABS:en går sönder ska man fortfarande kunna bromsa som vanligt. Och går inte det så ska definitivt varningslampan tändas!
Det är inte så att det kommit in något främmande föremål typ fragment av trasig packning in i ventilblocket? Tänds ABS-lampan upp under lampchecken när du vrider på nyckeln eller har någon tidigare ägare kanske tagit ur lampan...?
av Storm
#1331575
Nä varningslampan lysser som den ska och slocknar när den ska. Har pratat med en Volvo verkstad och dom säger att det inte kan hända heller. Något fel på ventilpacketet är det iallafall.
av Erik Å
#1331580
Och det syns inga spår av någon hemma-meckare som kanske har kastat om röranslutningarna eller gjort något annat helgalet.. typ hällt i fel vätska?
Var rädd om det gamla ventilblocket, det skulle kunna vara intressant för tillverkaren eftersom det är ett såpass allvarligt fel. Du kanske kan byta till dig ett nytt ;-)
av Storm
#1331594
Allt ser ut att sitta på rätt ställe två rör från huvudbromscylindern till ett fördelningsblock sen vidare 2 rör till abs ventilpacketet. 3 rör ut ifrån paketet höger fram vänster fram och 1 till bak. Man ser att det är original rören . Däremot så hittade jag en artikel om just 850 från 96 där bromsarna slutade fungera. https://www.aftonbladet.se/bil/a/rLMoxK ... dodsolycka . Ska kolla med Volvo om denna bil är en utav dom antal med fel.
av MickeM
#1332097
Bromsslang som kolapsat innuti och agerar backventil har jag råkat ut för.

Senast på min gamla Opel Commodore A.
BÅDA fram samtidigt.
Men då åt andra hållet, så det inte släppte tillbaka vätskan. Anliggande broms var bara förnamnet.

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]