Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1330198
gubbstrutt skrev: tor 01 aug 2019, 00:11 ..Man vill ju ha både bra väghållning minsta slitage minst ljud o förbrukning...
Precis men jag undrar om man inte tappar livslängd på spindel- och styrleder när man går upp i däcktryck. Framvagnen kommer att få mer stryk från vägojämnheter ju hårdare däcken är..
Kör själv på 2.7-2.8 fram, 2.4 bak (olastad) men då är det 195/65 15 Nokian Hakka Blue 2.. Vågar inte gå högre. Ser svag antydan till mer slitage på mitten.
av KalleJ
#1330200
Jadu 15" och 65profil, 2.8 är defenitivt högt tryck. Absolut högre lufttryck sliter på bussningar och dämpare. Spindelled slits kanske lite också, men de ska ju vara stumma.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1330221
lennarte skrev:Så här står det på Nokias hemsida.......
Det är lite detta som är problemet... folk läser lösrykta saker utan att riktigt förstå, saker som dessutom är skrivna av en person som kanske inte riktigt heller har koll på hela sammanhanget. Samma gäller de som jobbar på däckverkstäderna, de flesta har inte riktigt koll eller egentligen inte intresserade. (nu talar jag generellt och inte direkt riktat till dig)
KalleJ skrev:
ThomasT skrev:Som sagt, hade köpt däck med lastindex 88 utan tillägget XL så hade du fått samma bärighet vid ett lägre lufttryck.
Vart fick du den informationen? Ser bara att XL däck har förstärkt stomme som "ska klara högre däcktryck" Men tror dock de flesta däck i vanliga dimensioner har maxtryck på 3.4 eller 3.6 oavsett XL lr inte. Kan ha fel dok.
Vill man verkligen veta får man gå till källan, vilket i Europa heter European Tyre and Rim Technical Organisation www.etrto.org så får man kolla reglerna för lastindex i manualen för standarden gällande personbilsdäck där står det beskrivet.

Som exempel kan vi titta på TS lastindex som är 88 XL:

Bild


Och så jämför vi med standarddäck som inte är extraload:

Bild

Så kollar vi vid tex 2.4 bar för båda däcken så har XL-däcket en lastkapacitet på 480kg medans standarddäcket få lasta hela 540kg.

Kollar man en vanlig lastindextabell som finns nästan på alla däckwebbutiker så kan man läsa att ett däck med lastindex 88 ska klara max 560kg vilket är sant MEN som jag påpekat tidigare inte hela sanningen...

Kollar man i de tabeller jag visar så klarar 88XL 560kg vid 2.9 bar medans ett standarddäck klarar 560kg vid 2.5bar...
av KalleJ
#1330236
@ThomasT

Snyggt! Nu snackar vi äntligen lär man sig nå nytt. Tack.
Var inte så fel ute med 2.8-2.9 Som jag rekommenderade TS.
Nu saknar vi bara att maxtryck och mönsterdjup finns med i dokumentationen om däck innan man köper och kan kolla däcksidan och mäta.

Med andra ord är XL märkningen skit.
För på min Volvo/Transportstyrelsen står det 225/50 r17 98W. Men lycka till har hitta den dimensionen utan XL markering. Och ändå står det 2.6 bar som däcktryck för fullastad bil.

94 Däck har maxlast på 670kg = 2680kg vid 2.X? bar
98(XL)Däck har maxlast på 750kg = 3000kg vid 2.9 bar
Bilens totalvikt maxlastad 2160 kg.

Man ska ju ha lite marginal, men ni kan ju göra era egna konklusioner. Med tanke på 2.6bar som rekommenderat tryck.
Senast redigerad av 6 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1330239
KalleJ skrev:Snyggt! Nu snackar vi äntligen lär man sig nå nytt.
Var inte så fel ute med 2.8-2.9 Som jag rekommenderade TS.
Nu saknar vi bara att maxtryck finns med i dokumentationen om däck innan man köper och kan kolla däcksidan.

Med andra ord är XL märkningen skit.
För på min Volvo/Transportstyrelsen står det 225/50 r17 98W. Men lycka till har hitta den dimensionen utan XL markering. Och ändå står det 2.6 bar som däcktryck för fullastad bil.
Precis som du noterat så verkar 225/50 r17 98W inte finnas som icke XL vilket får mig att tro att det sannlikt är 225/50 r17 98W XL som avses...
De enda som med säkerhet vet är tillverkarna av bilen. När de konstruerade bilen och satte upp specen för däck i kombination med rekommenderade däckstryck så visste de vad de gjorde. Efter det så förvrängs informationen och tänkta intentioner med specen kring däck/tryck, och i sista/sämsta led hamnar man hos dåliga däckmojjar och vandringssägner på forum som har nollkoll och sprider osanningar. Vem kommer inte ihåg listan med däckstryck kontra däcksprofiler som "alla" refererade till för några år sedan, som inte hade någon som helst koppling till verkligheten...

98W XL med 2.6 bar ger 685kg per däck, mao 2740kg i max totalvikt för fordonet.
av KalleJ
#1330243
@ThomasT
Med andra ord borde bilen ha 95(690kg) och 98XL som godkända belastningsindex.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1330247
@KalleJ, är det mina grejor du syftar på ?..
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1330249
Erik Å skrev: sön 04 aug 2019, 10:42
gubbstrutt skrev: tor 01 aug 2019, 00:11 ..Man vill ju ha både bra väghållning minsta slitage minst ljud o förbrukning...
Precis men jag undrar om man inte tappar livslängd på spindel- och styrleder när man går upp i däcktryck. Framvagnen kommer att få mer stryk från vägojämnheter ju hårdare däcken är..
Kör själv på 2.7-2.8 fram, 2.4 bak (olastad) men då är det 195/65 15 Nokian Hakka Blue 2.. Vågar inte gå högre. Ser svag antydan till mer slitage på mitten.
Hela bilen inredning allt lär få mer stryk med mina däck. kör jag mina vinyrtdäck 195 60r 15 med högre tryck än 2,4
är bilen stötigare än med mina 205 45 17
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#1330253
KalleJ skrev:94 Däck har maxlast på 670kg = 2680kg vid 2.X? bar
98 Däck har maxlast på 750kg = 3000kg vid 2.9 bar
Bilens totalvikt maxlastad 2160 kg.

Man ska ju ha lite marginal, men ni kan ju göra era egna konklusioner. Med tanke på 2.6bar som rekommenderat tryck.
Att klara bärigheten är bara en av alla egenskaper ett däck ska klara, att gå nedåt i lastindex tabellen bara för att däcket klarar bilens totala maxvikt är ett riktigt dåligt val, som kan sannolikt tom vara livsfarligt.


KalleJ skrev:@ThomasT
Med andra ord borde bilen ha 95(690kg) och 98XL som godkända belastningsindex.
Jag vet faktiskt inte hur lagen tolkar detta. Sedan är det så att även om de två däcken har samma bärighet så kommer de sannolikt skilja i det dynamiska uppförandet så bilen kommer uppträda olika med de två olika däcken. Återigen... man bör som lekman hålla sig till de specifikationer som tillverkaren har satt upp för att säkerställa att bilen presterar som det var tänkt.


Och för att vara extra tydligt till alla som läser tråden: Välj INTE däck med lägre lastindex än standard för bilen!

.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1330259
Min v70 har en totalvikt på 1970 kg ärmina däck ok för det?
Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rechar[…]

Just läckage på insugs sidan (efter LMM[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Varför ska du ha loss fördelaren? Den ve[…]

När byttes oljan och filter sist?