Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdmirAlisic
#1329509
Helt ny i forumet. Hoppas att det finns många duktiga Volvomänniskor här.
Jag har ett mystiskt problem med min sambos v70 från 2000, gamla/första v70 karossen. Gått 7500mil. Ja ni läste rätt - endast en ägare innan oss (sambons pappa som knappt körde bilen sedan den var ny) Automatiskt växellåda.

Nästan varje gång jag svänger åt vänster och bromsar in så börjar ABS:en jobba, den kan hålla på och surra flera sekunder efter svängen.
Hände även idag när jag körde på motorväg, inga svängar utan rak körbana, låg i ca 110kh/h lite otäckt. :-o
Verkar bromsa som den ska.
Men just att ABS ljudet låter som fan. Skrapar och vibrerar också i bromspedalen när detta fenomen uppstår.
Jag har kollat om det är några kablar som ligger i kläm eller på annat sätt påverkas just vid sväng, men inte hittat något.

Några tips någon??
Är inne på att det kan vara ABS ringarna/kransarna?
Eller kan det vara ABS Styrenheten som börjar ge upp?
Kan man se det på något sätt utan att behöva riva halva hjulupphängningen? Är det lätt att byta dessa?

Obesvera.
Har inga lampor tända eller något på displayen när detta händer.

Tackar på förhand.
Senast redigerad av 1 AdmirAlisic, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1329512
Sannolikheten talat för spräckt ABS ring.
I synnerhet höger, då den larvar sig i vänstersväng. (Höger snurrar fortare i vänstersväng, och med spricka/skada i ringen registreras felaktigt ännu fler kuggar = än högre fart. Därför tror den att höger hjulet spinner/ alt att vänster halkar så antispinn/ABS går in.

Ringarna ser du om du tittar precis vid yttre knuten. Snurra hjulet och kolla dom hela varvet.

Tiden käkar dom, lika mycket som milen.
(Så är det med det mesta faktiskt)

ABS låter ganska högt på plattform 1.
#1329528
@AdmirAlisic, Så hade jag på en S70 årmodell 2000 som Micke M beskriver kransen. Hoppas det är samma för dig då det är skapligt billigt o fixa.
Sen sätter du inte ut ditt bil nummer offentligt det är inget bra alls. Nästa gång uppger du årsmodell motortyp. Eller nått numer på nån del etc.
av KalleJ
#1329529
gubbstrutt skrev: Sen sätter du inte ut ditt bil nummer offentligt det är inget bra alls. Nästa gång uppger du årsmodell motortyp. Eller nått numer på nån del etc. Är nog inte så stor fara inte så många som vill sno en V70 från 2000.
Är nog inte så stor fara, inte så många som vill sno en V70 från 2000. Eller fler faror du tänkte på?

AdmirAlisic skrev:
Helt ny i forumet. Hoppas att det finns många duktiga Volvomänniskor här.
Jag har ett mystiskt problem med min sambos v70 från 2000, gamla/första v70 karossen. Gått 7500mil. Ja ni läste rätt - endas

Tackar på förhand.
Välkommen! Som de andra skrev antagligen spräckt ABS-ring. De kan vara spräckta utan att ge felkod tills hög hastighet separerar glipan tillräckligt, typ 140+ Men inte så smart att testa om den börjar bromsa när du kör på motorväg vanligt ibland? Verkar skumt den borde logga felet istället för att ingripa tycker man ju. Kanske är något värre som spökar också.

Osäker på om de är synliga på v70 men du måste lyfta bilen så du kan snurra hjulen också, Följa kabeln för abs sensorn så ser du vart den sitter.
av KalleJ
#1329531
gubbstrutt skrev:@KalleJ, Man sätter inte ut bilnummer idag oavsett årsmodell. Åter till ämnet. ;-)
Varför? Har han helförsäkring slipper han ju laga den :D
Eller tänk om någon vänlig själ lagar den åt honom mitt i natten.
#1329662
Jag har också en V70 från -00 där samma problem uppstår vid vänstersväng + nedtryckt koppling och lätt tryck på bromspedalen, hände senast igår.
Förra veckan så fick vi byta hjullager på vänster fram och då upptäckte vi att ABS ringen är sprucken på vänster sida i samband med det men bytte inte ringen.
Har inte plockat av och kollat höger sida men som MickeM var inne på att det låter vid just vänstersväng så kan en ge sig på att den är högra är sprucken också ;-)
Säkert snart dax för det högra hjullagret också...

Nej jag är inte som bitter som det låter, trivs väldigt bra med vår gamla bil :-)
av classexa
#1329676
Hade liknande fenomen på min V70 -99:a alldeles nyligen. Då var det ABS givaren höger fram som var problemet. ABS'n arbetade som den ville och det vibrerade och dåna när jag bromsade. Enkelt att testa, va bara att koppla loss kontakten och då försvann det
av MickeM
#1329740
classexa skrev: ons 31 jul 2019, 22:05 Hade liknande fenomen på min V70 -99:a alldeles nyligen. Då var det ABS givaren höger fram som var problemet. ABS'n arbetade som den ville och det vibrerade och dåna när jag bromsade. Enkelt att testa, va bara att koppla loss kontakten och då försvann det
öhhh, men då vet du fortfarande ingenting...
ABS stänger ner, utan kontakt med alla sensorer.
Du vet heller inte om det är sensorn eller ringen, eller ens viket hjul.
Onödig felkod på sensorn får du också, eftersom du kopplat ur den.
Du vet ju heller inte om det är annat knas, eftersom ABS stänger ner med bortkopplad sensor

Ringarna ser man enkelt med vridet hjul.
Man får rulla.bilen för att kunna se hela varvet bara.
Givetvis kan det vara en sensor, men ringarna kollar man alltid FÖRST.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1329753
Det kan vara så enkelt som olika däck. Typ fabrikat, slitage, lufttryck eller liknande. Vilket får "hjälp" av dåliga kransar. Som ovan skrivits, kopplar du loss en givare så registrerar datorn det som ett fel och stänger av ABS-en det går bra att köra så, till nästa besiktning. Då måste det fungera
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]