Lucif3r skrev: ↑tis 30 jul 2019, 17:15
Men sen är ju frågan hur dom klassar "klarar av" RP.
Om jag minns rätt så fick det inte vara något kvarstående fel efter test med -14V matning under 1 minut, men det var okej om det kräves någon form av återställningsåtgärd t.ex. byta en åtkomlig säkring. Överspänningsfallen definierades i ISO7637-1 när dessa bilar konstruerades. Felpolarisation var nog ett extra krav från Volvo, nu verkar det ingå i den nyare ISO16750.
De flesta ECU:er har en seriediod på matningen för att klara felpolarisation. Jag fick dispens av Torslanda-folket att använda en backdiod som i stället bränner säkringen när jag konstruerade 4x40W eftermarknadsförstärkaren till 740 för många år sen.. Seriediod gav alldeles för stort spänningsfall tyckte jag
Bra att veta: den dödligaste pulsen i gamla ISO7637 är 5a/5b "Load Dump" dvs om man kopplar bort batteriet medan generatorn laddar för fullt. Då rusar systemspänningen uppåt 40-60V och det tar uppåt en halvsekund innan generatorn reglerar ner, en evighet för känslig elektronik. T.o.m glödlampor går sönder!
Förr var varje ECU försedd med individuellt överspänningsskydd, sen kom någon smart person på att det var mer kostnadseffektivt att ha ett centralt överspänningsskydd i generatorn och då minskade kravet på respektive ECU en aning. Men Load Dump är fortfarande ett farligt felfall, KOPPLA ALDRIG BORT BATTERIET DÅ MOTORN GÅR!
Edit: Diskussionen ovan är på komponentnivå, ser man bilen som helhet så får man antagligen strömrusning baklänges genom likriktardioderna i generatorn om man ansluter batteriet polvänt. Är batteriet någorlunda friskt så brinner rimligtvis bilens huvudsäkring..