Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenith62
#1329250
Min son satte ett polvänt batteri i sin volvo 850-96
sedan dess har jag bytt tillbaka det batteri som ska sitta där..
Men bilen tänder inte och vill inte starta..
Någon som vet vars felet är..
Tacksam för svar..
av KalleJ
#1329252
Ni kan ju börja med att kolla alla säkringar och att ECUn får ström. Sen gnista och bränsletryck, eventuellt kolla att spridarna öppnar. Efter det blir det svårare.
av kebabpizza
#1329254
Helt omöjligt att säga.
Kan vara något så enkelt som en eller några säkringar men då ska ni ha en himla tur.
Men det kan lika gärna ha gått åt andra hållet, att varenda elektronisk komponent kastat in handuken.
av Erik Å
#1329266
kebabpizza skrev: mån 29 jul 2019, 21:18 Men det kan lika gärna ha gått åt andra hållet, att varenda elektronisk komponent kastat in handuken.
Alla leverantörer som tillverkar elektronik till Volvo har krav på sig att klara "reverse polarity", så i princip borde inget gå sönder. Men helt riskfritt är det inte.. Kolla säkringarna är en god ide
av MickeM
#1329410
Med "polvänt batteri", avses då verkligen ett batteri som felmonterats?
Då kan man bränna huvudsäkringar och databoxar.

Eller, menas ett batteri som man vänt polariteten på?
Dvs tömts på ström, och sedan laddat upp polvänt, så minuspolen blir pluspolen?
(Så har jag väckt liv i dåliga batterier flera gånger.)

Om ett polvänt batteri används, behöver man byta plats på batteriklammorna eftersom minuspolen är mindre. Men annars fungerar det som vilket batteri som helst, och skulle inte ställa till med någonting.

Eller så enkelt som ett spegelvänt batteri?
Skulle inte heller spela någon roll, så länge ingen sladd har rykts av när när man spänt batterikablarna extra...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1329441
Erik Å skrev:Alla leverantörer som tillverkar elektronik till Volvo har krav på sig att klara "reverse polarity", så i princip borde inget gå sönder. Men helt riskfritt är det inte.. Kolla säkringarna är en god ide
Men sen är ju frågan hur dom klassar "klarar av" RP. Det finns ju ett gäng interna SMD säkringar i ECU'n. Går dom fungerar inte boxen såklart, men boxen är inte rakt av sönder(som den skulle vara om en MCU bränt t ex). Dock kräver det ju lödning och byte av dessa små säkringar för att få igång boxen igen, vilket i praktiken gör boxen lika mycket värd som skrot för en vanlig svenson.

Jag tycker väl dock boxen borde ha klarat sig oskadd utan utlösta interna säkringar. Det finns inte så mycket elektronik i boxen som är polkänslig(till den grad att dom smäller alltså), förutom just MCU'n. Dess banor bör vara skyddade med dioder dock.

Det jag skulle göra är att kolla upp alla vanliga säkringar i bilen, inkl. huvudsäkringarna. Hittas inget fel där så koppla ur batteriet och låt den stå strömlös ett dygn eller så, och prova sen igen.
av Erik Å
#1330164
Lucif3r skrev: tis 30 jul 2019, 17:15 Men sen är ju frågan hur dom klassar "klarar av" RP.
Om jag minns rätt så fick det inte vara något kvarstående fel efter test med -14V matning under 1 minut, men det var okej om det kräves någon form av återställningsåtgärd t.ex. byta en åtkomlig säkring. Överspänningsfallen definierades i ISO7637-1 när dessa bilar konstruerades. Felpolarisation var nog ett extra krav från Volvo, nu verkar det ingå i den nyare ISO16750.
De flesta ECU:er har en seriediod på matningen för att klara felpolarisation. Jag fick dispens av Torslanda-folket att använda en backdiod som i stället bränner säkringen när jag konstruerade 4x40W eftermarknadsförstärkaren till 740 för många år sen.. Seriediod gav alldeles för stort spänningsfall tyckte jag :-)

Bra att veta: den dödligaste pulsen i gamla ISO7637 är 5a/5b "Load Dump" dvs om man kopplar bort batteriet medan generatorn laddar för fullt. Då rusar systemspänningen uppåt 40-60V och det tar uppåt en halvsekund innan generatorn reglerar ner, en evighet för känslig elektronik. T.o.m glödlampor går sönder! ;-) Förr var varje ECU försedd med individuellt överspänningsskydd, sen kom någon smart person på att det var mer kostnadseffektivt att ha ett centralt överspänningsskydd i generatorn och då minskade kravet på respektive ECU en aning. Men Load Dump är fortfarande ett farligt felfall, KOPPLA ALDRIG BORT BATTERIET DÅ MOTORN GÅR!

Edit: Diskussionen ovan är på komponentnivå, ser man bilen som helhet så får man antagligen strömrusning baklänges genom likriktardioderna i generatorn om man ansluter batteriet polvänt. Är batteriet någorlunda friskt så brinner rimligtvis bilens huvudsäkring..

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]

Om du kör live data så kan du fö[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]