Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1324734
Jag har en Volvo 850 från 1994 som stannar mitt i färden som om någon vridit av nyckeln och går ej starta om jag stannar och startar flera ggr. Det tar 20 sek till 5 minuter så går den att starta igen.

Jag har bytt vevaxel-givaren, Kamaxel-positions-givaren och fördelarlocket men den tjorvar fortfarande. Den har iaf varit svår att starta som vanligt efter färd och sedan stannande. Ej stängts av mitt i färden än men det räknar jag med.

Förra ägaren säger att det är vanligast när det är sommar, och om man startar och stannar och vrider av nyckeln upprepade ggr, det senare har jag då erfarit.

Den hoppar inte och hostar inte när den stannar under färd, lamporna börjar lysa och det är som om man vridit av nyckeln mitt i färden.

Någon som har någon idé?
#1325003
Min pappa hade en 740 som stannade spontant under färd och sen krävde den att få vila en kvart innan den gick att starta igen. Och hade man stereon igång under väntetiden så kom den aldrig igång igen! Efter mycket letande kom verkstaden på att det ett dåligt relä i mittkonsolen precis under radiofacket som tydligen bröt strömmen till motorstyrningen när det blev varmt. Och värmen från stereon räckte för att det skulle fortsätta att tjura :-D
Förresten, det är ett välkänt problem med S/V70 (och 850) att reläet till bränslepumpen lägger av, jag har numera alltid ett gem (har inte orkat tillverka Roberts förbikopplingssladd) med mig för att kunna kortsluta reläet om jag blir stående en mörk natt ute i vildmarken
https://www.youtube.com/watch?v=gLoO-D4yOcU
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]