Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOB
#1323672
Kanske det ligger något i det du skriver Lucif3r men då borde ju en tillverkare som inte är OEM kunna skapa sin egen nisch med högkvalitativa reservdelar!? Förutom hjullager har jag hört att original vattenpump ska man behålla då eftermarknadspumpar inte håller en bråkdel av vad den original gör. Att byta vattenpump vid kamremsbyte är tydligen ingen bra idé om den är utan missljud och läckage.
Senast redigerad av 1 LOB, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1324032
LOB skrev: tor 27 jun 2019, 09:31 av okänd orsak håller reservdelslager inte lika länge som de som sitter från fabriken även om det är OEM..
En förklaring kan vara att flertalet (jag också) skippar att byta tätningen som sitter mellan drivaxel och hjullager. Om lagren slipper få i sig saltvatten så tror jag att både SKF och FAG har en god chans att klara Volvos livslängdskrav på 50 000 mil / 20 år.
Att lagertillverkarna skulle ha två separata produktionslinor, en som gör "bra" lager för OEM och en som gör "dåliga" för eftermarknad verkar osannolikt, ekonomer och kvalitetsfolk skulle skrika rakt ut.. Massproduktion av en enda variant är bästa sättet att tjäna pengar. Reklamationer under garantitid har en tendens att drabba underleverantören ekonomiskt, oavsett om det är OEM eller eftermarknad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1324056
Erik Å skrev:Att lagertillverkarna skulle ha två separata produktionslinor, en som gör "bra" lager för OEM och en som gör "dåliga" för eftermarknad verkar osannolikt
Inte alls. Handlar om toleranser. Dom bästa partierna går till "bra", dom som inte klarar dom kraven går till eftermarknaden. Så fungerar det på allt ifrån lager till datorkomponenter.
av Erik Å
#1324060
På min bil gav ett originallager upp efter 15 000 mil, ersättaren går fortfarande fint 35 000 mil senare.. Stödjer alltså inte hypotesen om att reservdelar skulle vara sämre.
av MickeM
#1324067
Man måste komma ihåg att många faktorer påverkar. Det är skillnad när ALLT är nytt och stumt, mot att montera EN ny detalj där övrigt är slitet.
Tätningen är ett bra exempel gällande hjullager. Monteringen en annan.Haynes rephandbok anger totalt fel moment för hjullagret med skruv tex. Hur många kan den skillnaden utantill? Där förkortar man livslängden REJÄLT!
Leder är dom som mest slits ut i förtid i en övrigt sliten bil, men det är mer uppenbart.
av Erik Å
#1324205
MickeM skrev: sön 30 jun 2019, 08:50 Leder är dom som mest slits ut i förtid i en övrigt sliten bil, men det är mer uppenbart.
Jag tror jag vågar påstå att det är saltvattnet som dödar leder i förtid precis som hjullager. Öppnade en glapp styrled en gång och fann att kulan var rostig och att den grova rostytan hade nött ner sätet i förtid.
Efter den upptäckten så har jag pillat upp gummibälgen på styr- och spindelleder innan montering och i princip fyllt upp hela utrymmet inne i bälgen med saltvattenbeständigt smörjfett så att det inte ska finnas plats för något inträngande vatten. De verkar hålla längre men jag har bara åkt 25-30 på dem än så länge. Utan extrafett brukar de bli glappa vid typ 20..
Har funderat på om det kan finnas någon nackdel med att fylla bälgen med fett. Hjulen har inte trillat av (än) i alla fall :-D
Sen åker jag förstås inte omkring med obalans, det nöter hårt på alla lederna i framvagnen
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]