Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312186
Vilken växellådsolja ska jag använda när jag sköljer ur eller bara byter 4 liter i min automatare? Jag har fått många förslag, men det verkar som vilken dexron III av vilket märke som helst funkar. Finns det oljor att undvika och är det ok att byta ut endast 4 liter då oljan kommer blandas med orginaloljan? (och sa jag vet - sköljning är bättre men i mitt fall är det byta 4 liter i flera omgångar eller inte byta alls så lite glad borde min låda bli med 4 liter fräsch olja efter 30000 mil)
Jag köpt: MPM Oil Company ATF Dexron III F/G på mekonomen. Är den ok att använda?
#1312403
ja den oljan kan du använda.
det finns Dexron III av olika kvalité, men har den den märkningen då uppfyller óljan minimum kraven i alla fall.
nu verkar det dock vara en av den bättre kvalitén som du har fått tag i.

här har du bra och billig olja på 20 liter annars https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306.html
Aisin Warner som den är märkt för också är tillverkaren av automatlådan som sitter i bilen.

jag har för mig att det är runt 3 liter som rinner ut när man öppnar på pluggen och inte 4 liter?
ja vissa som är för lata (jag själv till exempel) byter bara ut några liter åt gången i samband med byte av motorolja, efter 3 byten så är det mesta av oljan utbytt. självklart är det bättre som du säger att skölja lådan på korrekt vis :)

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]