Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
#1308452
Hej,

Jag har en S70 -99 som rullat drygt 25 000 mil. Jag har ett mycket skumt problem, min handbroms tar bara på en hållet! Om jag står i en uppförsbacke och drar handbromsen så hårt jag bara kan rullar bilen ner utan problem. Står jag däremot i nerförsbacke och bara drar 2-3 snäpp så står bilen helt still. Även testat att hissa upp bilen och ja, drar man handbromsen rullar hjulen fortfarande på ett håll. Handbromsdetaljer och trummor är ca 2 år gamla, vajern är hyfsat spänd och backarna injusterade i hålet på skivan. Vad är det som kan orsaka detta?
av MickeM
#1308487
Antagligen har du inte haft backarna helt tillbaka innan du justerat vid hjulen.
Dvs, handbromsviren var inte släppt helt, eller så kärvar någonting.

Backarna måste vara helt tillbaka mot klacken när man spänner ute vid hjulet, annars uppstår dylika problem.
Släpp helt på viren spänning.
Spänn justeraren ute så bromsskivan sitter fast, och backa därifrån till lagom. Lika på båda sidorna.
SEDAN spänner man viren till att spaken tar lagom högt. Inte förr.

(Man justerar bromsar på släpvagnar på precis samma vis)

Blev det inte bra nu, så får man ta loss skivan/orna och se om backarna verkligen går tillbaka ända mot klacken. Antagligen inte.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]