Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JennieF
#1304382
Ska lämna barnen på skolan imorse,och ska parkera. lägger i backen och vips tänds den gula pilen och blinkar konstant.

Kollade nyss felkoden och den säger 1-1-4, programväljaren kortsluten till batterispänning eller öppen krets. Vad betyder detta?

Jag är vansinnigt trött på denna bil, och jag kommer göra mig av med den iaf inom kort. Men min fråga är:
1: kan jag fixa detta på ett enkelt sätt?
2: Törs jag köra bilen eller riskerar jag att bli ståendes någonstans?

Kan tillägga att jag bor ute på landet och det går knappt bussar härifrån, så att bli utan bil kräver en aning planering, och inget jag hade tid med idag om jag säger så.
av chrillew
#1304393
Det är mest troligt PNP switchen, sitter på växellådan. Den är relativt enkelt att ta lös och rengöra samt slipa till lite försiktigt på koppar stiften. Dock är det fjädrar där också så om du plockar isär den var försiktig så inte alla små delar flyger iväg.

Innan de kan du prova köra fram/tillbaka spaken flera gånger och hoppas det funkar tillfälligt.

Rengjorde min för ca 4 år sen och inte haft nå problem sen dess.
av chrillew
#1304404
Nej den sitter uppe på växellådan. Här har du en bra guide https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... =1&t=29930

Det är väl inte skadligt, men säkert inte bra att köra i limp då lådan slirar lite mer. Går ju nolla koden å fortsätta köra som vanligt men kan ju vara bökigt om felkoden kommer ofta.

Men för spaken fram tillbaka flera gånger å så går de provköra å se om det blir bättre (koden/pilen inte kommer tillbaka lika ofta)
av MickeM
#1304449
Om vi säger så här:
Med det felet kommer du nog inte bli stående vid vägkanten. Men det är väl inte så bra för lådan och den kan bete sig märkligt. Men har bilen tre hjul i graven så... Kör.
Men besiktningen kanske anmärker, men den kanske inte är aktuell att besikta igen, eller?
av volvo94
#1304837
När/om den ska besiktas och pilen lyser så slå på o av tändningen 5 till 10 ggr så slocknar den, åtminstone tillfälligt.
Så kan du givetvis göra så fort den tänds.
Användarvisningsbild
av Taxen47
#1304911
Ett enkelt tips som jag läst om är att dra växelspaken ett tiotal gånger fram och tillbaka.Då kan det bli bättre kontakt mellan blecken.Värt att prova.

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]