Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JennieF
#1301582
Absen lyser på heltid. Om jag gjort rätt fick jag fram felkod 3-1-3, vilket ska betyda v bakhjulsgivare, bruten krets eller kortslutning.

Hur fixa detta?
av SubMarine
#1301591
I bakluckan precis bakom baksätesryggen har du ett gult kontaktstycke med fyra stift som går till de bakre ABS-givarna. Plocka ur mattor och golvluckor etc bak så att du kommer åt kontaktstycket, kan koppla isär det, och sedan mäta motståndet (ohm) till varje givare. Har för mig att stift 1-3 är för vänstersidan och 2-4 är för högersidan, men kan inte lova att det stämmer. Du bör ha runt 1000 ohm på en frisk givare.

Edit: Brasklapp för vilka av pinnarna som går till vilken givare.
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
av JennieF
#1301605
Om man inte har någon mätarmanick, kan man kolla detta på annat sätt?

Hur byter man dem? Finns det någon how-to guide med pedagogiska bilder för idioter?
av JennieF
#1301611
Är det en multimeter man behöver ha för att mäta, och räcker det med en från Clas Ohlson för typ 200 kr?
av SubMarine
#1301624
Ja vilken multimeter som som kan mäta motstånd bör funka. Den som classe har för 200:- ser dock riktigt kass ut (kan inte ens mäta ström!?) så den skulle jag skippa.

Finns ett mektips (där dock bilderna försvunnit) här på forumet:
viewtopic.php?f=42&t=78398

Bytte faktiskt en sådan här sensor i lördags på en V70 -98 och kan nämna några tips. Den nya sensorn kommer i ett par, d.v.s. både för höger och vänster sida tillsammans med ett nytt kontaktstycke. Jag valde att bara byta på en sida för att spara tid så jag lossade två stift till den ena sensorn från kontaktstycket på den nya sensorn och på de två stift i kontaktstycket i bilen för den sensorn som skulle bytas i bilen. När jag fått loss den gamla givaren från navet (kabeln går fortfarande upp underbilen ovanför tanken och in i bakluckan) så klippte jag av den gamla givaren så att jag kunde använda den gamla kabeln för att dra upp den nya ovanför tanken. På detta sätt slipper man sänka ner tanken lite. Därefter monterade jag den nya givaren, tejpade ihop den nya kabeln med den gamla, och drog försiktigt inifrån bakluckan samtidigt som min medhjälpare hjälpte till att skjuta på kabeln under bilen. När kabeln kommit upp så är det bara att sticka in stiften i kontaktstycket igen.
av JennieF
#1301627
Tack för bra förklaring 😊 kan man fixa det där utan att behöva hissa upp bilen?

Om jag inte skulle ha ström i de där uttagen bakom baksätet, då behöver jag väl inte byta ut givaren bak? Eller är det bara att åka till Biltema och handla ett par givare oavsett vad? Jobbar rätt mycket/dumma tider men är ledig imorgon.
av SubMarine
#1301632
Njae alltså du ska mäta motståndet (Ω) genom givaren, d.v.s. mellan stift 1 och 3 eller mellan stift 2 och 4 i kontaktstycket. Är motståndet okej så kan det vara fel på kablaget som går från ABS-boxen i motorrummet och bak genom bilen eller fel i själva ABS-boxen. Men börja med att mäta givaren så har du något att gå på. Blev nu lite osäker på vilka par av pinnarna som går till vilken givare, men då felkoden säger att det är fel på vänstersidan så skulle jag byta den om du har oändligt motstånd mellan antingen stift 1-3 eller 2-4.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1301705
https://www.clasohlson.com/se/Multimete ... 1B/41-1599

Den duger gott och väl. Finns liknande på andra ställer för under hundringen(t ex http://www.billigteknik.se/elektronik-d ... -830b.html). Det är väl inget super-precisions-instrument så mätningarna bör tas med en nypa salt, men differansen är knappast super-stor. Några mV typ.
Jag hade en liknande under många(typ, 10, om inte längre) år tills den till slut gav upp helt, köpte då en betydligt dyrare och ja, skillnaden är markant i kvalitet. Den kan bl.a. mäta frekvens, något jag starkt tvivlar på att du har någon som helst användning för.

Men för en som bara ska mäta lite grovt så duger en billig alldeles utmärkt, det är väl t om så att jag skulle säga att en dyrare är slöseri med pengar. Går den sönder efter ett par år är det ju bara att köpa en ny eftersom dom är så billiga :) Skulle du behöva köpa en ny varje år så efter 10år har du fortfarande kommit billigare undan än vad min nya kostade :P
Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]