Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1240539
Hej, jag har lite problem med oljeläckage på min S70, 1999, 23 000 mil, manuell låda.
Den senaste tiden har jag upptäckt några droppar olja i garaget så jag hissade upp och kollade. Det ser ut som att det droppar från den lilla gluggen/hålet som sitter på övergången vid växellådan och motorn. Jag är lite osäker på var oljan kommer ifrån. Jag öppnade påfyllningsskruven på växellådan men det såg ut att vara olja upp till kanten, dessutom såg oljan ren och fräsch ut, färgen var ungefär genonskinlig, guldig/träkoda färg. Oljan som droppar i gluggen är mer svart, kanske lite tjockare, mer likt motoroljan. Jag brukar fylla på kanske 1-2 dl motorolja i månaden, kör 6 mil varje dag så är väl inte konstigt att den bränner lite olja. Jag har kontrollerat att det inte är vevhuset som är igensotat och det är inte någon bakre kamaxel packning för läckan är längre ner, antagligen i höjd med växellådan.

Vad tror ni det kan vara som läcker?
#1240667
Sannolikt packboxen som redan nämnts.

Men tar man ner växellåda och svänghjul, så är det dumsnålt att inte byta kopplingens alla detaljer också.
Då kvittar det om det är bromsvätska eller motorolja som läckt ut.
Allt bytes ändå.

Samma gäller om man byter koppling.
Dumsnålt att inte byta denna packbox också då i förebyggande.
#1240778
... och dyrt på bilverkstad när jobbet kräver en delning av växellåda från motorn så se till att kopplingen och slavcylindern är bra när du får denna packbox bytt.När jag bytte på S80 turbon så stod där redan en enligt mig fin S70 som ägaren valt att skrota istället när kostnaden överskred bilens värde.
#1240815
kebabpizza skrev:För säkerhets skull, kontrollera nivån på bromvätskan också (koppling och broms delar på behållaren till en viss lägsta nivå) för läckande slavcylinder på kopplingen är också vanligt och då droppar det från samma ställe.
Den nivån har inte rört sig på ett år ungefär så inga problem där,
Marlboroman skrev:Det är nog som så att din bakre vevaxeltätning läker. Det är ett vanligt fel och då kommer det att rinna ut lite motorolja på det sätt du beskriver. Väldigt tråkig packbox att byta eftersom man lär bort med växellåda och svänghjul för att komma åt.
MickeM skrev:Sannolikt packboxen som redan nämnts.
Men tar man ner växellåda och svänghjul, så är det dumsnålt att inte byta kopplingens alla detaljer också.
Då kvittar det om det är bromsvätska eller motorolja som läckt ut.
Allt bytes ändå.

Samma gäller om man byter koppling.
Dumsnålt att inte byta denna packbox också då i förebyggande.
SRT skrev:... och dyrt på bilverkstad när jobbet kräver en delning av växellåda från motorn så se till att kopplingen och slavcylindern är bra när du får denna packbox bytt.När jag bytte på S80 turbon så stod där redan en enligt mig fin S70 som ägaren valt att skrota istället när kostnaden överskred bilens värde.
Hmm, vad är det värsta som kan hända? Att det läcker mer? Jag gav bara 2000kr för bilen och har kört ca 2000 mil sedan jag köpte den. Vill helst undvika någon större reparation för rätt vad det är så pajjar växellådan eller något annat. (Förra ägaren misshandlade lådan rejält så det är svårt att få i växlar t ex) Det jag menar är att jag inte vill laga något i onödan när nästa stora grej ligger runt hörnet. Jag har tillgång till billyft så jag kommer åt ganska bra själv, men att ta ut växellådan är ju inget man som amatör gör på en kvart.
#1240821
Det värsta som kan hända scenariot är ju att all olja rinner ut mellan körningarna samt att det läggs en fin oljehinna på det allmänna vägnätet vid körning även om det normalt sett är vanligast med mer läkage vid parkering som ju i sin tur är mindre roligt att leva med.Tyvärr så finns det inget annat sätt än att montera ner det hela om det är packboxen som ger upphov till läkaget.I värsta fall så kan man ju prova med att hälla i olika mirakel preparat som t ex transmissionsläkage stoppare även om dom enligt egen erfarenhet sällan fungerar som man påstår.
#1240836
SRT skrev:Det värsta som kan hända scenariot är ju att all olja rinner ut mellan körningarna samt att det läggs en fin oljehinna på det allmänna vägnätet vid körning även om det normalt sett är vanligast med mer läkage vid parkering som ju i sin tur är mindre roligt att leva med.Tyvärr så finns det inget annat sätt än att montera ner det hela om det är packboxen som ger upphov till läkaget.I värsta fall så kan man ju prova med att hälla i olika mirakel preparat som t ex transmissionsläkage stoppare även om dom enligt egen erfarenhet sällan fungerar som man påstår.
Jag förstår. Well, eftersom det bara är någon tesked om dagen jag hittar i garaget, så är det väl inte hela världen..än.

De här tillsatserna du pratar om, kan ju vara värt att testa? Prövade kylarcement på min gamla bil, 850, och det funkade faktiskt.
Kan detta vara något?: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa279880sv

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa281951sv
#1240933
SRT skrev:Gör ett försök så har du ju provat.Fungerar det så är det ju bara att vara lycklig så länge det varar.
Tja, på en 2000kr-bil, så är det ju inte hela världen att testa.
Funkar det, så funkar det. ...

Jag skulle inte riva ner lådan på en 2000kr bil.
Skroten, isf...

Jag köpte samma som till kupen med kantsö[…]

Köpråd

Finns flertalet V60CC lagerbilar som ryms inom din[…]

Nytt avgasrör B234F

Avgasröret sitter på plats, allt passad[…]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker trol[…]