Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ceo
#1237729
Nu behöver eran hjälp.
Bilen har stått ett tag men alltid startat med ett nyladdat batteri.

Jag har bytt följande.
Rotor
Fördelare
Tändstift
Tändspole
Vevaxelgivare
Kamaxelgivare

Jag har öppnat bränsle ledningen vid spridarbryggan med å på tändningen ingång så kommer de bensin. Även testat olika boxar. Original boxen, chipad box samt en box ifrån S70 men ingen skillnad på något.

Jag har testat alla spridare och dom klickar till.
Har även öppnat stiften igen efter man har försökt starta bilen men dom verkar inte blöta utav bensin.

Nu har jag slut på idéer.
All hjälp uppskattas.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1237740
Har du bra med ström i batteriet? Provat med startkablar? För det finns en gräns för spänning och under den gör inte styrboxen ens några försök att starta. Ett annat alternativ är ju huvudreläet ovanför kylaren. Har det gett upp så kommer den inte heller starta. Sitter under den lilla plastpanelen ovanför kylaren. Ett stort grått som det brukar stå "fuel system main relay" på.
av Ceo
#1237784
Marlboroman skrev:Har du bra med ström i batteriet? Provat med startkablar? För det finns en gräns för spänning och under den gör inte styrboxen ens några försök att starta. Ett annat alternativ är ju huvudreläet ovanför kylaren. Har det gett upp så kommer den inte heller starta. Sitter under den lilla plastpanelen ovanför kylaren. Ett stort grått som det brukar stå "fuel system main relay" på.
Jag har ett helt nytt Biltema batteri som jag även har laddad fullt med laddare, det lyser grönt från laddaren att det är fullt iaf.
Har även provat med startkablar, då har den hostat till nån gång men man måste köra startmotorn länge för att detta skall hända.
Huvud relä säger du, har du nån bild på vart detta kan sitta så får ja gå ut å leta efter det.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1237908
Relät sitter ovanför kylaren så som redan beskrivits, gå ut och titta efter så lär du se det för det är inte mycket att ta fel på!
Har du mätt bränsletrycket? Att det kommer bensin med öppen ledning är ju inte lika med att pumpen orkar jobba upp tryck.
Sen hade det ju varit en god idé att läsa ut eventuella felkoder, om det finns koder lagrade så är det ju lite lättare att veta var man ska börja felsöka.
av Ceo
#1237919
Nu har jag varit ute och mätt upp relät. Det klickar till och jag får sluten krets med multimetern.
Bränsletrycket har jag inte kunnat mäta upp då jag inte har verktyg för det.

Har testat att läsa ut med 2 olika datorer och dom kommer inte in i boxen för att kunna läsa ut nån felkod. Däremot med min china läsare får jag ut en kod P0120. Har nollställt den men den kommer tillbaka igen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1238194
Jag har läst om folk som haft bekymmer med att kunna starta med dålig TPS, så det är inte otänkbart. Och sen vet jag om några stycken som haft ur motorn och när dem satt i den igen så har dem blandat ihop kontakterna till tps och icv och i bästa fall har den startat men gått riktigt illa.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]