Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1237112
Känns som de hänger sig. Låter illa ett tag efter bromsning. Skivor och belägg beställt.
Kan man klara oken på något sätt eller måste de också bytas?

Skruvar mest 240 å har bara misslyckas med ett ok av ca 20st på dom...
av Kena
#1237130
Kolla hur insidan av skivorna ser ut. Verkar vara vanligt att inre kolven fastnar först och det syns varken utifrån eller på bromsprovet på besiktningen. Jag bytte både ok och skivor till biltemas och de börjar nog vara ca 10000 mil sedan.
av Kena
#1237680
Kan ju alltid pröva men jag har aldrig lyckats få det att funka. Sätter du då dit en ny skiva så riskerar du ju den :oops:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1237683
Oken är lika de på 240 med en kolv på vardera sida, är väl t o m samma belägg så länge det handlar om ATE.
Går så klart att motionera/smörja upp så länge det inte gått för långt så kolvarna sitter helt och hållet.
Sen får man i vanlig ordning rengöra ytorna där klossarna löper, brukar själv använda en tryckluftsdriven bandslip som är lätt att sticka in och slipa både inre och yttre klacken. Man får dock se till att inte komma åt damaskerna, för då blir det genast lite jobbigare... ;)
Användarvisningsbild
av Frrla
#1237766
Jaha. Ja är de som på 240, då får dom oken jobbigt att säga upp sig de kan ja lova.

En av bilarna låste ena bakhjulet när ja trampa på bromsen (inga dammasker kvar) på asfalten men de kör ja med idag besikta 2 gånger :) skattebefiad så 3 år snart :)

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]