Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1236555
Hej.

Jag observerade att det sitter en dieselvärmare på min S70 TDI. Dock hittar jag inget tidur, var det möjligtvis så att dom såldes med "tillsatsvärmare" som standard? Och att tidur var tillval? Antagligen är värmaren stendöd som vanligt, men hade varit roligt att testa den. Händer ingenting när man kallstartar bilen iallafall... Om man vill koppla in ett tidur, hur mycket problem är det?
av Wizzman
#1237753
Jag hade en v70 tdi -99 som hade tillsatsvärmare men ingen timer. Vattenpump fanns däremot så jag eftermonterade tiduret.

Alla svensksålda hade värmare, men timer var tillval.

Satsen kostade då (2005) ca 3500kr på Volvo och det var ett par timmars jobb att montera vill jag minnas. Inga konstigheter. Däremot hade jag väldigt mycket bekymmer med själva värmaren de åren jag hade bilen, lagade den nog 3-4ggr på fem år. Vattenpumpen, brännarfläkten och nån givare har jag för mig. Undra om inte bränslepumpen gav upp också.

Efter tre misslyckade startförsök måste felkoderna raderas, värmaren blir spärrad. Så om den inte startar nu måste du antagligen börja med att läsa felkoder.
av S80_140HK
#1238317
selaja skrev:Du måste kolla om den har en vattenpump de är den störta skillnaden mellan en parkeringsvärmare och tillsatsvärmare. Kan jag få regnr kan jag kolla på de.
Vattenpump finns :)
Wizzman skrev:Jag hade en v70 tdi -99 som hade tillsatsvärmare men ingen timer. Vattenpump fanns däremot så jag eftermonterade tiduret.

Alla svensksålda hade värmare, men timer var tillval.

Satsen kostade då (2005) ca 3500kr på Volvo och det var ett par timmars jobb att montera vill jag minnas. Inga konstigheter. Däremot hade jag väldigt mycket bekymmer med själva värmaren de åren jag hade bilen, lagade den nog 3-4ggr på fem år. Vattenpumpen, brännarfläkten och nån givare har jag för mig. Undra om inte bränslepumpen gav upp också.

Efter tre misslyckade startförsök måste felkoderna raderas, värmaren blir spärrad. Så om den inte startar nu måste du antagligen börja med att läsa felkoder.
Vilka delar behövdes förutom tiduret och kablage? Tänker om man kanske hittar det på skroten.... Vill inte lägga några större pengar på det, antagligen är värmaren paj :lol: På nyare Volvo (p2 och framåt) så går det att styra värmaren genom VIDA och prova alla funktioner. Går det även på dessa gamla? Kunde inte se någon styrbox för värmaren sist jag var in med VIDA, men kollade inte sådär jättenoga heller.
av selaja
#1238423
Hej

Cpm brukar modulen heta om du ska söka efter den och om den är inkopplad i cansystemet. Ibland har vissa tillverkare bara en termobrytare som startar och stänger av den (förenklat förklarat) tiduret kan då vara eber eller webastos egna tidur och ibland oe leverantörens egna. Bra att den har vattenpump för då är de va vi kallare de igentligen en parkeringsvärmare. Är de en vanlig standard som inte är inbyggt i can samt ingen oe styrenhet kan du 99 procent av fallen använda webasto eller ebers tidur. Ser du vad värmaren har för artikelnr? Är de en eber kan jag slå i åf systemet.
av Wizzman
#1239547
S80_140HK skrev:
selaja skrev:Du måste kolla om den har en vattenpump de är den störta skillnaden mellan en parkeringsvärmare och tillsatsvärmare. Kan jag få regnr kan jag kolla på de.
Vattenpump finns :)
Wizzman skrev:Jag hade en v70 tdi -99 som hade tillsatsvärmare men ingen timer. Vattenpump fanns däremot så jag eftermonterade tiduret.

Alla svensksålda hade värmare, men timer var tillval.

Satsen kostade då (2005) ca 3500kr på Volvo och det var ett par timmars jobb att montera vill jag minnas. Inga konstigheter. Däremot hade jag väldigt mycket bekymmer med själva värmaren de åren jag hade bilen, lagade den nog 3-4ggr på fem år. Vattenpumpen, brännarfläkten och nån givare har jag för mig. Undra om inte bränslepumpen gav upp också.

Efter tre misslyckade startförsök måste felkoderna raderas, värmaren blir spärrad. Så om den inte startar nu måste du antagligen börja med att läsa felkoder.
Vilka delar behövdes förutom tiduret och kablage? Tänker om man kanske hittar det på skroten.... Vill inte lägga några större pengar på det, antagligen är värmaren paj :lol: På nyare Volvo (p2 och framåt) så går det att styra värmaren genom VIDA och prova alla funktioner. Går det även på dessa gamla? Kunde inte se någon styrbox för värmaren sist jag var in med VIDA, men kollade inte sådär jättenoga heller.
Oj, det är ju ett tag sedan så jag minns inte riktigt. Men det var tiduret, kablage och så bytte man ut myntfacket mot en konsol som tiduret passade i. Tror inte det var nåt mer.

En -99 kan du inte koppla in vida på vad jag vet.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]