Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
#1238328
Jag sträckkörde 12 med ett tankstopp. Sedan 2 korta.
Kollade lampan och körde omvänt hem. Ingen lampa började lysa. Körde sedan 3 mil dan efter och lampan började lysa mitt på vägen.
Märks inget på bilen.
Filtret i flamskyddet finns inte på den modellen jag har så det var det inte. Det är på tidigare versioner men inte sista 20 Vent 855glt och tidiga v/s70... Enligt verkstad.
Dom trodde luftfilter eller ev tempgivare. Kanske lambda sonden.
Om något märktes på bilen skulle det vara enklare att veta vad det är. Märks inget alls. Drar inte mer bränsle, rycker inte, ryker inte...
Skumt
Användarvisningsbild
av Frrla
#1238665
Ja brukar rekommendera veidec clean shot efter lmm före spjällhuset, varmkörd motor 2500rpm å en halv burk i korta doser med 5-7 sec mellan sen spruta in tills den stannar. Vänta 10 min medans man tar ut och sätter tillbaka å startar å kör en frisk sväng.

Kan vara värt å prova ifall din styrenhet upptäcker en misständnimg pga sot eller lamdan börjar bli lite väl sotig men inte så de påverkar något än
av magseg
#1239809
Ok.
Ska ha det i åtanke.
Körde flera korta sträckor med kallstart och det verkar vara ungefär samma intervall mellan att den tänds. Ca 10-14 mil.
Finns inget mönster alls. Märks inget på bilen alls. Inget hack. Ingen misständning. Ingen ändrad bränsleförbrukning.
Ska besiktiga i april. Får kolla om dom får några utslag på avgaserna till att börja med. Har inget garage så jag avvaktar tills vidare.
av magseg
#1242891
Hej.
Har bytt luftfilter nu. Får se om det funkar. Det har suttit dryga 10000 mil så det är ju dags. Såg rätt ok ut men kan ju vara det som strulat. Ska dra tungsläp och många start/stop idag.
Håller tummarna.
av magseg
#1242908
Nä. 8 mil släp. 3 starter. Vid backning började den lysa. Ganska låga varv.
Får fundera vidare.
av magseg
#1258053
Nu kanske...
Hittade en liten spricka på den mindre slangen från flamfällan och in under insuget. Har tätat den med packningssilikon (testar så och byter senare om det funkar) samt varit på skroten och hämtat flamfällans sil som saknades på min. Ska testa om detta funkar. Håller tummarna.
av magseg
#1259443
Nä... Lampan startade efter 8 mil. Märks inget på bilen. Hur kollar an läckande spridare?
av Kena
#1259471
Jo men det är nog dags för att kolla felkoder om du inte har gjort det. Lampan tyder på att det är något fel på avgasreningen så det kan bli långdraget om du ska Gissa dej till vad som är fel.
av magseg
#1259482
Jag har en felkod P0172 system too rich bank 1.
Får ingen annan kod. Kollat med Volvo som ville ha 1000:- för att börja felsöka men dom sa att det kan vara precis vad som helst. Och att dom troligen inte fick ut er kod än så även med en bättre läsare.
Den har även klaratbesiktningens avgaskrav perfekt.
Märks inget alls på bilen. Ingen ändrad förbrukning, inga hack, nada...

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]