Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvistxxl
#1235453
Hejsan,
häromdagen när jag skulle köra iväg hörde jag ett skapande ljud när jag släppte upp kopplingen och skulle köra iväg :( . Ljudet följde med på alla växlarna men lät mest på ettans och tvåans. På treans och fyrans växel avtog det lite och på femmans växel låter det inte alls(inte backen heller).
Om jag rullar i t.ex. tvåans växel och trycker ner kopplingen avtar ljudet och så fort jag släpper upp den börjar det igen.
Inget hörs om bilen står still med friläge i eller med nedtryckt koppling.
Det kan vara lite segt att få i ettans växel ibland när bilen är kall annars går den rätt mjukt att växla med.
Någon som vet vad det kan vara frågan om?
Bilen i fråga är en S70 2.5t-98.

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk
av MickeM
#1236535
Det kan inte vara annat än växellådan som låter med den beskrivningen.

Några med skorrande läte när den drar, med varvtal under ca 1500varv har jag hört på flera i stan, och så lät också en S70se 1997 jag hade själv i många år.
(Därför jag lyssnade på stan)
Den hade ljudet när jag köpte den oförskämt billigt på den tiden, med avsikten att byta lådan. Ca 25,000mil då.
Min var tyst över ca 1500varv, och på tomgång, samt vid motorbroms.
Bara när den drev framåt på lägre varv skorrade den som en gammal lastbil.

Så ska det givetvis inte vara, men den gick tusentals mil för mig, och den går nog ännu med samma låda.
Hade gått 32,000mil när jag sålde den.
Såg den i trafik i somras iaf...

Eftersom den var tyst under kandsvägsfärd tyckte jag den var ofarlig att köra.
Skorrande/morrande är "ofarligare" än skrikande/skärande.
Ju mer "iiiii" i ljudet, ju sämre. Då kan den nypa helt med tråkiga/farliga följder.
av kvistxxl
#1237428
MickeM skrev:Det kan inte vara annat än växellådan som låter med den beskrivningen.

Några med skorrande läte när den drar, med varvtal under ca 1500varv har jag hört på flera i stan, och så lät också en S70se 1997 jag hade själv i många år.
(Därför jag lyssnade på stan)
Den hade ljudet när jag köpte den oförskämt billigt på den tiden, med avsikten att byta lådan. Ca 25,000mil då.
Min var tyst över ca 1500varv, och på tomgång, samt vid motorbroms.
Bara när den drev framåt på lägre varv skorrade den som en gammal lastbil.

Så ska det givetvis inte vara, men den gick tusentals mil för mig, och den går nog ännu med samma låda.
Hade gått 32,000mil när jag sålde den.
Såg den i trafik i somras iaf...

Eftersom den var tyst under kandsvägsfärd tyckte jag den var ofarlig att köra.
Skorrande/morrande är "ofarligare" än skrikande/skärande.
Ju mer "iiiii" i ljudet, ju sämre. Då kan den nypa helt med tråkiga/farliga följder.
Då tål alltså lådorna mer än man tror? ;)
Den har låtit lite sen jag köpte den så var "beredd" på att behöva byta låda tidigt efter köp. Men den har gått över 4000 mil sen jag köpte den och har inte varit några problem, den har skorrat lite på de lägre växlarna men inte mer, förutom nu då. Däremot verkar ljudet ha lugnat ner sig nu när det blivit lite varmare :O

Skickat från min LG-H870 via Tapatalk

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]