Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1234836
Någon jävel har slagit sönder låset till min bil när jag stod parkerad på en pendelparkering. Jag kan klara mig utan det eftersom att jag har fjärrnyckel men jag skulle ändå vilja fixa det. Hur gör man? Är det svårt och dyrt att laga själv?
Bild
av MickeM
#1234931
Från en skrotad bil funkar ju, men då får du en nyckel till på knippan.
Gissa om du då tar fel till tändlåset ofta....
Vardagsirriterande.

Nytt lås avsett för din nyckel är ju bäst.
Kostnad =???

Det GÅR också att bygga om ett annat lås med detaljerna i ditt gamla lås, men eftersom det är sönderbrutet, är det svårt att säga vad som är återanvändbart.

Strunta i det, är ju en möjlighet också, men dagen din fjärrkontroll inte funkar, eller bilbatteriet är dött, kommer du att förbanna avsaknaden av mekaniska möjligheten till upplåsning...
Funkar det att öppna skuffen med nyckel, kanske det duger.
Då kommer du in så du kan öppna huven iaf.

Byta dörrlås är lite pilligt, och trångt, men inte direkt svårt.
I kyla blir plast sprött, och clipsen flyger.
Kan vara idé att avakta till plusgrader, om du inte har varmgarage.
Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1234962
Bra alternativ, jag har funderat på dem men blir väldigt ambivalent eftersom att jag ser både för och nackdelar. Det lutar mest mot att fixa det om det är lätt och billigt eller låta det vara.

Just nu är det ett hål rakt in i dörren och det ser ut som en sådan här https://www.bildelar24.com/bilkarossen/ ... 0/v70-i-lv låskolv hade passat utmärkt i det hålet. Går det att bara trycka in den så att den fastnar eller är det mer komplicerat att montera? Måste man byta låskistan också? Jag har tyvärr ingen erfarenhet när det kommer till billås.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1235090
Det absolut enklaste är ju att skaffa ett komplett begagnat lås med nyckel, i bästa fall kanske man kan få tag på ett komplett handtag med låscylinder osv i rätt färg.
Risken är ju stor att cylinderhuset är förstört så jag tror inte det räcker med enbart låscylindern.


Bild
Bild

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]