Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1233885
Rådlös skrev:Till er som inte har turbo men som funderar på etanolkonvertering, med hänsyn till vad jag skrev här om varmare förbränningsluft, så se till att luftförvärmningen fungerar på den bilen ni tänker konvertera.
Jag har ju inte alls samma motor så jag vet inte riktigt hur det ser ut på dessa motorer vi pratar om här, men jag har tagit bort termostaten i förvärmningen helt och kör med förvärmningsslangen direkt in i luftfiltret. Vad gäller tändningen så har jag skiftat kablarna till svänghjulsgivaren, det höjer tändningen 3° enligt Volvo. Det höjde 4° på min. På det tändsystem som sitter i min 745-a kan jag höja ytterligare 3° om jag behöver.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1236378
Jag har ännu en gång snurrat in på det här med etanol, varit inne på det förr då med min 240 men där fick jag det aldrig till att bli bra så jag la ner projektet igen.
Nu är det min 8550GLT -96 som fått smaka på etanol, bara första tanken än så länge där jag haft i ca 20% E85 och resten BF95 och snart kört 40mil.
Det känns som om gasresponsen är något bättre men i övrigt går den precis som tidigare.
Förbrukningen är inte helt fastställd än då jag vill ha kört mer än de 40milen för att vara säker på att siffran blir stabil, men det lutar nu åt att det inte är någon större skillnad enligt färddatorn.
Om förbrukningen blir exakt densamma så har jag ju redan denna första tank sparat nästan 60:- ;)
Tanken var väl lite att jag stegvis ska trappa upp etanolhalten för att se hur den reagerar, samtidigt som jag egentligen vill konvertera den direkt för att slippa hålla på att blanda och räkna varje gång tanken är tom.
Det enklaste/billigaste på min motor är väl att bara hänga dit lite större spridare och sedan låta ECU´n reglera själv resterande, jag vill samtidigt inte förstöra möjligheten till att köra på BF95 ifall det skulle knipa någon gång och då är ju frågan om ECU´n har så pass stort område att jobba med att det kan fungera att även köra på BF95 med samma spridare!?
Åsikter och tips tas tacksamt emot!

Det finns ju inte så många flexfuel-boxar att hitta längre annars hade det väl varit en bra metod, de flesta länkarna på etanolforumet är döda, har hittat en del från Kina men vet inte hur dessa är.
Det mesta man hittar på google är ju propaganda mot etanolen så det är inte så lätt att finna vettig och vägledande information tycker jag.

Har läst en hel del på etanol.nu men ännu inte hittat något som behandlar precis min motor och del är dåligt med uppdateringar om hur allt fungerat efterhand, sen verkar det överlag vara dåligt med aktivitet på det forumet så jag passar på att göra mig hörd här när ämnet ändå är på tapeten.
av sensonic
#1236382
När vi förde in BioPower på Saab så vill jag minnas att det byttes material på flertalet tätningar och gummiprylar i bränslesystemet, kanske hela pumpen också(?) då etanol är mer aggressivt mot de gamla materialen som fanns i bilarna på den tiden, dvs motsvarande tid som våra bilar är från. Det borde alltså finnas en risk att du med tiden får en hel del problem i bränslesystemet om du går all in och inte bara tankar lite då och då.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1236393
sensonic skrev:När vi förde in BioPower på Saab så vill jag minnas att det byttes material på flertalet tätningar och gummiprylar i bränslesystemet, kanske hela pumpen också(?) då etanol är mer aggressivt mot de gamla materialen som fanns i bilarna på den tiden, dvs motsvarande tid som våra bilar är från. Det borde alltså finnas en risk att du med tiden får en hel del problem i bränslesystemet om du går all in och inte bara tankar lite då och då.
Det är många som varnar om just detta om googlar lite, men på samma gång finns det ju lika många som bestämt hävdar motsatsen, så det är svårt att veta säkert vilka uppgifter som egentligen stämmer.
I mitt fall med en så pass gammal bil så kan de mest märkliga saker hända även om man fortsätter köra på BF95, så frågan är ju hur pass mycket allvarligare det kan bli om man framöver väljer att köra enbart på E85!? ;)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1236399
[quote="Hilmer"Det enklaste/billigaste på min motor är väl att bara hänga dit lite större spridare och sedan låta ECU´n reglera själv resterande, jag vill samtidigt inte förstöra möjligheten till att köra på BF95 ifall det skulle knipa någon gång och då är ju frågan om ECU´n har så pass stort område att jobba med att det kan fungera att även köra på BF95 med samma spridare!?[/quote]

Det vettigaste om man inte vill byta spridare är nog att sätta i en ställbar bränsletrycksregulator och ha 2 inställningar. Normalt bränsletryck för bensin och ett högre för etanol. Skulle du köra med enbart etanol så kommer det bli sån skillnad i tiderna på spridarna att styrboxen troligen kommer att reagera. För boxen vet ju att om spridarna är öppna avsevärt längre än vanligt så borde den samtidigt gå väldigt fett, men lambdan kommer att säga att allt är som vanligt och då kommer den rent logiskt utgå ifrån att något är fel.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1236415
Marlboroman skrev:
Hilmer skrev:Det enklaste/billigaste på min motor är väl att bara hänga dit lite större spridare och sedan låta ECU´n reglera själv resterande, jag vill samtidigt inte förstöra möjligheten till att köra på BF95 ifall det skulle knipa någon gång och då är ju frågan om ECU´n har så pass stort område att jobba med att det kan fungera att även köra på BF95 med samma spridare!?
Det vettigaste om man inte vill byta spridare är nog att sätta i en ställbar bränsletrycksregulator och ha 2 inställningar. Normalt bränsletryck för bensin och ett högre för etanol. Skulle du köra med enbart etanol så kommer det bli sån skillnad i tiderna på spridarna att styrboxen troligen kommer att reagera. För boxen vet ju att om spridarna är öppna avsevärt längre än vanligt så borde den samtidigt gå väldigt fett, men lambdan kommer att säga att allt är som vanligt och då kommer den rent logiskt utgå ifrån att något är fel.
Kruxet är ju att min är en -96a (B5254FS M 4.4) där original BTR inte har någon returledning, så det blir svårt att lösa konverteringen med att montera en ställbar BTR i min bil tyvärr!
av Rådlös
#1236419
Jag som kör en V70 2.0F, alltid på E85, skulle nog föreslå att du letar efter en Piggyback i stället. Flexitune: http://www.flexitune.se/ finns fortfarande på Internet och jag hoppas att dom finns i verkligheten också? Det är hur som helst en svensk produkt. Finns i några olika modeller och någon borde passa din motor, tycker jag. En piggyback har t.ex i dom flesta fall köldstartanrikning. Det har man inte till större spridare eller ställbar BTR. Det går att ordna med lite kopplingar och komponenter, men det skall göras också. Och man kan inte snabbt och lätt ställa om för Bf95 om man skulle behöva det. På flera Piggyback gör man det med en strömomkopplare inifrån kupén t.o.m.

Det är riktigt som du säger att du får lite bättre bottendrag med etanolblandning. Det har gjorts mätningar på detta. Jag körde tidigare min 245 -92 med 30% etanolblandning. Det syntes inga mätbara siffror på någon merförbrukning. Jag tror det visar sig "högre upp" i blandningsprocenten. Inte i låginblandning. Och några startsvårigheter upplevde jag aldrig. Jag körde ca 5000 mil och efter mig körde en anhörig samma blandning i 3000 mil med den bilen. Problemfritt. Rosten tog bilen.

En viktig sak om man vill köra på etanol är att man har en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt. Det ger ju bättre bränsleekonomi om inte annat. Och man förstår att öppna sportluftfilter inte går så bra ihop med etanol.

Det finns en debattör här på forumet, Lennart E som kör med både ställbar BTR och större spridare. Jag kan inte uttala mig om han gör rätt eller fel, men han får inte till det riktigt. Och som av en händelse, så bor ni inom samma region, Ni kunde kanske ta en diskussionskväll med era bilar och etanol (i bränsletanken! 8) )
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1236421
Rådlös skrev:Jag som kör en V70 2.0F, alltid på E85, skulle nog föreslå att du letar efter en Piggyback i stället. Flexitune: http://www.flexitune.se/ finns fortfarande på Internet och jag hoppas att dom finns i verkligheten också? Det är hur som helst en svensk produkt. Finns i några olika modeller och någon borde passa din motor, tycker jag. En piggyback har t.ex i dom flesta fall köldstartanrikning. Det har man inte till större spridare eller ställbar BTR. Det går att ordna med lite kopplingar och komponenter, men det skall göras också. Och man kan inte snabbt och lätt ställa om för Bf95 om man skulle behöva det. På flera Piggyback gör man det med en strömomkopplare inifrån kupén t.o.m.

Det är riktigt som du säger att du får lite bättre bottendrag med etanolblandning. Det har gjorts mätningar på detta. Jag körde tidigare min 245 -92 med 30% etanolblandning. Det syntes inga mätbara siffror på någon merförbrukning. Jag tror det visar sig "högre upp" i blandningsprocenten. Inte i låginblandning. Och några startsvårigheter upplevde jag aldrig. Jag körde ca 5000 mil och efter mig körde en anhörig samma blandning i 3000 mil med den bilen. Problemfritt. Rosten tog bilen.

En viktig sak om man vill köra på etanol är att man har en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mera värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt. Det ger ju bättre bränsleekonomi om inte annat. Och man förstår att öppna sportluftfilter inte går så bra ihop med etanol.

Det finns en debattör här på forumet, Lennart E som kör med både ställbar BTR och större spridare. Jag kan inte uttala mig om han gör rätt eller fel, men han får inte till det riktigt. Och som av en händelse, så bor ni inom samma region, Ni kunde kanske ta en diskussionskväll med era bilar och etanol (i bränsletanken! 8) )
Tack för svaret! :)
Jo förvärmningen fungerar som den ska, är ju rätt viktigt även om man kör på bensin anser jag så den har jag koll på.
Piggyback hade ju varit det mest optimala eftersom man får mer än en funktion på köpet, får leta vidare och se om man kan hitta en vettig (och billig) box att bygga på. Finns ju som sagt en del Kina-boxar men eftersom dessa ändå lätt drar iväg mot 1500:- så vill det till att det fungerar som det ska, känns lite osäkert att köpa en sådan men det är kanske bara jag!? :???:
Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]