Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hilolen
#1233222
Tjenare grabbar :D Jag har lite funderingar runt immobilizern på en v70 från år 2000 (ME7 styrsystem). Det är nämligen så att jag funderar på att köpa en v70 för att ta motorn och sätta i en 940, dem frågor jag har är:
Går det att avaktivera/ ta bort immobilizern?
Vad är det immobilizern hindrar? (tex startmotor, bränslepump, tändning osv...)
Läste i en tråd att Volvo kan avaktivera det, stämmer det?
Är det någon som gjort något liknande förut?

Om någon vet hur man kopplar bort det så hade jag varit väldigt tacksam :) Om så är fallet kan väl någon skicka "guide" på pm? :wink:
#1233233
Går och går, allt går men... Du lär knappast hitta info om det, speciellt inte här. Även om bilarna är gamla så är det ändå ett känsligt ämne, även i "pm" eftersom vi inte vet dina egentliga orsaker.. Du kan ju faktiskt vara någon skummis som vill ut och "hämta" lite bilar ;)
Startspärren stänger av bränslet.

Hurvida volvo kan ta bort startspärren eller ej vet jag inte, men jag skulle tro att dom skulle vara väldigt motvilliga till det.

MEN. Om du äger denna V70 -00, eller har full tillgång till allt ifrån den, flytta med startspärren till 940in och tejpa fast V70'ins nyckel på antennringen(eller hitta på någon annan lösning för att kunna utnyttja den).

Men, jag tycker nog att du bör tänka om... ME7 är inte direkt det lättaste systemet att flytta, eftersom det använder sig av CAN-BUS.
Det "bästa" och vanligaste är att man använder sig av Motronic4.3 och en box från -95, detta pga. att systemet är betydligt enklare att "klippa-klistra", samt att det inte finns någon startspärr.
Andra alternativet är Motronic4.4, av ungefär samma anledning. Men dom har startspärr.
Du kan fortfarande använda motorn från V70 -00an med M4.3/4.4, men du behöver låsa VVT'n, byta till mekaniskt spjällhus samt fördelare(eller en sån där box som någon nisse på TPC säljer/sålde).
#1233307
ME7 kan bli lite ledsen ifall du saknar t.ex. hjulhastigheter från ABS vilket den får via CAN. Motorn kommer ju gå trots detta men du kan få problem med att ECUn som felmod t.ex. stänger spjället abrupt när du trycker ner kopplingen vid växling då den saknar nämnda data.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]