Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LostMySelf
#1233149
Snabb fråga bara, är det svårt att höja motorn (lägga brickor) när man sänkt bilen? Har läst att detta ska hjälpa enormt mycket eftersom drivaxlarna hamnar i konstigt läge efter sänkning.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1233157
Enda gången du behöver det är om du kör utan fjädrar och gummin, eller med helt sänkta coils utan genomslagsgummin. Vänster drivaxeln kan bryta sönder växellådan, men det ska mer än bara otur till för det.
Annars är det rätt meningslöst, det var mest gamla saabar man gjorde så på.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1233173
På grund av hur motorfästena ser ut så är det svårt att höja motorn på ett vettigt sätt. Och även om man gör det så är det ändå fel vinkel på bärarmarna.
av LostMySelf
#1233182
TommyP86 skrev:Enda gången du behöver det är om du kör utan fjädrar och gummin, eller med helt sänkta coils utan genomslagsgummin. Vänster drivaxeln kan bryta sönder växellådan, men det ska mer än bara otur till för det.
Annars är det rätt meningslöst, det var mest gamla saabar man gjorde så på.
Har en v70 98 som på bilden och jag hade tänkt få ner den lika mycket både fram och bak via j-spec coils.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (265.26 KiB) Visad 1936 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1233199
Det krävs betydligt mer modifkationer än några brickor på motorfästena för att kompensera för det där eländet.
Som redan nämnts så är ju länkarmarna i totalt fel läge, och spindellederna ligger i brytningspunkten - ett läge dom inte blir långlivade i. Sen har vi styrväxeln och styrlederna, som av samma anledningen inte heller kommer bli långlivade.

Det enda sättet jag kan komma på är att höja hela subframen - men det gör du inte med några brickor, och det ställer till med massa andra hindrer, såsom rattstången, huven och hjulhusen för att nämna några.
av LostMySelf
#1233205
Lucif3r skrev:Det krävs betydligt mer modifkationer än några brickor på motorfästena för att kompensera för det där eländet.
Som redan nämnts så är ju länkarmarna i totalt fel läge, och spindellederna ligger i brytningspunkten - ett läge dom inte blir långlivade i. Sen har vi styrväxeln och styrlederna, som av samma anledningen inte heller kommer bli långlivade.

Det enda sättet jag kan komma på är att höja hela subframen - men det gör du inte med några brickor, och det ställer till med massa andra hindrer, såsom rattstången, huven och hjulhusen för att nämna några.
Man lossar ju länkarmsbussningarnas skruvar i karossen så att arbetsläget flyttas så det är jag inte orolig över.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1233215
LostMySelf skrev:Man lossar ju länkarmsbussningarnas skruvar i karossen så att arbetsläget flyttas så det är jag inte orolig över.
Men det är ju det minsta bekymret. Det gör bara så att bussningarna lever längre. För att få fjädring / styrning att fungera ordentligt skulle du behöva bygga nya bärarmsfästen högre upp. Och samtidigt helst byggt om så att motorn och styrväxeln hamnar högre upp.

Eller så sänker man och bara åker och är nöjd så. För ska man börja bygga om för att få bättre funktion får man göra en mängd stora och orimliga ombyggnationer.
Användarvisningsbild
av SRT
#1233221
Finns en nyare BMW i mitt område som är ombyggd och sänkt så att tröskellådorna precis går fritt och fronten touchar marken.Blir inte klok på hur bilen är körbar i detta skick överhuvudtaget om den inte har någon form av hydraulik.Ett snyggt bygge där dom stora fälgarnas bultar nästan ligger i linje med skärmkanten och man undrar ju så smått hur dom burit sig åt ... Liknande fälgplacering på bilden.
?:-/

Bild

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]