Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MinV70ia
#1232215
Tjena....har fått mycket hjälp i detta forum förr och nu är det dags igen!

Har en v70 -99 (greyline) bensinare automat som ibland (ganska sällan men lagom irriterande ändå) vägrar starta fast jag vet att batteriet är sjysst!
Senast nu i helgen dan efter jag stoppat i helt nytt batt! Då drabbade det min sambo som tyvärr inte kan återge symptomen helt och minnet från då jag drabbats är lite klent men ska försöka:
Instrumentbrädan tänds upp som vanligt i första steget men sen då man vrider nyckeln vidare för att dra igång motorn så händer ingenting - startmotorn helt tyst!
Plockar man då ut nyckeln igen och väntar en stund och provar igen så går den igång utan att tveka som om inget hänt!
Kan det vara startmotorn lr startreläet (om den nu har ett) som håller på att ge upp???

(efter startvägran vid ett tillfälle i helgen så har den funkat som den ska)

Som vanligt tacksam för svar!

Mvh
MB
av MickeM
#1232254
Inget "klick"från startmotorn heller?
Om den klickar är det solenoidkontakten i startmotorn som inte ger kontakt åt elmotorn.

Heltyst, så kan det vara:

Dålig kontakt på lilla kabeln på startmotorn. (Troligast)

Dålig startkontakt i tändlåset

Det finns ett relä mellan tändlås och solenoiden också, tror jag. (Startrelä)

Dåliga kol i startmotorn. (Då kan den funka nån gång till om man ger en en knack med nått)
av Kena
#1232256
2 saker som jag kommer på som kan orsaka symptomen du beskriver och det är bottenplattan i tändningslåset eller startmotorn. Som vanligt när det är elektriska fel (och för att byta rätt del) så gäller det att mäta sej fram till felet. Jag har dock inte koll på var man lättast kommer åt att mäta på din bilmodell men det kanske någon annan kan hjälpa med.
Men ett snabbt enkelt test av startmotorn är att någon knackar med en hammare på startmotorn när den andra någon vrider nyckeln till start och håller den där samtidigt. Snurrar startmotorn då så är det fel på den.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]