Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232138
Kanske inte är så dyrt att lämna in bilen för justering. Någon som kan och har prylarna får det nog fixat rätt fort..
Om jag sätter tillbaka MV men inte ansluter kontakten, ska bilen ha grundladd då? Laddar den isf 0.4 så vet jag att wg är rädd justerad och laddar det mer är den fel? Då är det en rätt enkel kontroll jämförelsevis.
#1232211
Du kan också genom att köra utan MV inkopplad grovt justera staget genom att köra en repa, notera trycket du får, justera staget lite plus eller minus, dra en till repa etc. Istället för att få ny SW via Volvos återförsäljare är det kanske att få en "riktig" steg 1 från Autotech eller BSR. Antar att det blir en rejäl nedgradering att gå tillbaka till orginal :)

Om din har elektroniskt spjäll och turbo så är det en ME7.
#1232275
Aldrig kört en T5 orginal men misstänker att de går helt ok även så, men även om jag oftast kör som den farbror jag är vill man ju inte att det ska gå långsammare.
Surt att inte veta vilket program som ligger i. Laddtrycksmätaren är från KL Racing och har sett att de även har programvara så kanske skaffades mätare och program samtidigt men vad vet man...
Senast redigerad av 1 malte74, redigerad totalt 0 gånger.
#1232829
Nu har jag testat mer.. Pyst håller den utan problem stabilt ladd på 1.2 vilket borde innebära att det mekaniska är i ordning. Med MV inkopplad men utan kontakt laddar bilen ca 0.45 enligt mätaren (har öppet filter på för stunden) och det är ju inte helt galet. Så fort MV kopplas in elektriskt brakar dock helvetet lös och bilen skenar iväg till 1.6bar innan det spikar..
Måste va mjukvaran då eller? Knepigt program isf som begär den typen av ladd..
Måste säga att jag är extremt förvånad över hur bra bilen går på 0.45 i ladd.. I med trean i 80 och det drar fint minst sagt...
#1232855
0.45 är ju liiiite högt kanske, men det borde inte påverka kalkyleringen så mycket, och kan ju vara mätaren som visar lite fel också.

Om du har möjlighet så skulle du ju kunna prova med en annan magnetventil, som du vet 100% fungerar. Om du har någon bekant med en T5a kanske? Annars kostar dom väl inte så mycket på skroten..
#1232931
Tillräckligt nära för att inte misstänka att någon pillat på wg-armen i alla fall. Sedan satte jag när jag ändå höll på dit det öppna (icke inoljade) filter som jag fick med bilen. Jag har hört en del negativt om öppna filter så det ska inte behållas men är ju snabbt gjort så var lite nyfiken på ljudet. Kanske inte stämmer men har hört nånstans att ett öppet filter kan påverka laddet lite uppåt.
Magnetventil alltså.. Har läst, även här i tråden, att det normala när en MV fallerar är att laddet blir för lågt snarare än för högt men det är väl vad som finns kvar att testa. Alternativet är ju att bilen tidigare gått med annan hårdvara, större turbo osv, och att programmet är skrivet för den typen av laddtryck jag råkar ut för men då snackar vi knappast steg 1...
#1232938
Verkar ju som att mjukvaran inte är helt 100 i din styrenhet. Om den som ändrat i mjukvaran tycker att 1.6 bar verkar rimligt för steg1 så är ju frågan vilka andra ändringar som denna tyckte var lika rimliga? 30 graders förtändning kanske vid samma laddtrycksnivåer?! Att du tycker att bilen går ganska bra vid 0.45 bars laddtryck kan säkert vara för att ECUn dumpar tändningen för att motverka registrerade spikningar. Känns det som att ECUn stänger gasspjället när du kommer upp mot 1.6 bar, eller laddar den på så länge du gasar?
#1232964
Den laddar inte på utan det börjar liksom hacka.. Någon vidare analys kan jag tyvärr inte ge utan när det händer så är jag jäkligt snabb med att backa av på gasen..
Måste kolla upp om det är orginal hårdvara i bilen.. Har sett en del Youtube - videos där steg 1-chippade T5:or accar och tycker min är kvickare.. För stunden kör jag på Hankook 205/55-16 m+s så helt jämförbart är det inte men ligger jag på 90 på 3:an och ger fullt på torr asfalt har däcken inte en chans..och nu har jag ändå med pysventilen sänkt laddet till 1bar jämnt. 100-150 tar mindre än fem sekunder..så något är lite skumt. Tycker också att bilen bygger tryck lite gummibandsaktigt, min steg 1-chippade s80 2.5t märker man liksom aldrig av turbon i men med denna är det lite som med tjurarna.. Den stampar lite i marken först men när det kommer så kommer det med besked...
#1233043
Steg 1 brukar ofta ladda ca 1.0bar, dvs en ökning av 0.2bar från orginal som är 0.8. Steg 2 ökar lite till hos vissa, till ca 1.1, MEN, då är det även hårdvara som byts(avgassystem bl.a.), och steg 3 ökar ännu mer, och ännu mer komponenter byts(tror det är steg 3 som downpipe-byte är ett måste).
Ingen av dom 3 ligger mig veterligen inte ens i närheten av 1.6. För att kunna köra så högt så lär man allt i med h-profils stakar osv osv, och kostar man på motorn så mycket 'godis' så brukar man i regel göra en riktig mappning för att få ut det mesta av grejorna. Att köra "universal-chip" på en motor man lagt kanske 20-30lök på är inte riktigt logiskt :P Och om någon har gjort en sådan ändring på en bil som ska säljas så kan du vara tämligen säker på att det skulle nämnas i detalj, samt priset på bilen skulle vara något helt annat än en vanlig T5a.


Du har ju dock 'fördelen' att du kan ladda in ny mjukvara via obd-uttaget, vilket i regel är billigare än dom äldre(t ex motronic 4.4) där man måste göra fysiska ingrepp i styrboxen(antingen nytt fysisks chip, eller special-modifiering för att komma åt bootloader-läget). På dom modellerna är chip det enklaste för vanliga dödliga, bootloader-modifieringen tillåter helt custom mappning dock, ett bra alternativ för dom som kan det men kan dock inte jämnföras med ett riktigt eftermarknadssprut.


Öppet filter är mer skrämslelpropaganda än en ren fara, lite som biltema-myten. Folk vet inte vad dom gör och använder det fel. Faktum är att filtren i sig är oskadliga - förutsatt att filtret i sig är bra - det är oljan som kan, i extrema fall, skada LMM'en om man använder den fel. Likaså kan vibrationerna som blir vid taskig eller obefintlig stabil montering av filtret/röret orsaka problem i längden. Dålig montering tror jag personligen är huvudorsaken i iaf 80% av "öppet filter dödar lmm!"-påståendena.

Ett öppet filter påverkar inte laddtrycket för 5öre - inte på en LMM-styrd bil, oavsett vad förståsigpåare säger. Du kan köra helt utan luftfilter med röret monterat utanför motorrummet i färdriktningen och det skulle fortfarande inte påverka ett dugg... Bortsett från all skada som kan uppstå av att köra utan filter givetvis :P
Däremot, har öppna filter en placebo-effekt av att "ge mer hk", bl.a. pga ljudet som blir. Likaså kan dom ge lite bättre gasrespons - men dom fallen är nästan uteslutande i bilar som antingen har riktigt dålig luftburk orginal, eller riktigt grisiga filter som byts ut till öppet. 85x70 har BRA luftburkar med bra flöde orginal, dom räcker med råge till betydligt mer effekt än du någonsin kan uppnå med bara ett chip/mjukvara eller lättare modifiering.

Slutligen så har faktiskt T5or betydligt mer aggressiv laddtryckskurva än lättryckarna - som jag förmodar din S80 är eftersom du sa "2.5t" och inte T5 :p Dessutom laddar en orginal T5a lite mer än en steg 1-chippad lättryckare, samt T5 har en fysiskt större turbo.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]