Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234506
Bara den kabeln går nog inte att byta enkelt, den går ihop med hela motorkabelhärvan som går till styrenheten. Så med andra ord så måste du stifta ur kontakten och även stifta ur rätt pinne som går till ECM för att sedan stifta i den nya kabeln. det är väl inte omöjligt men utan rätt verktyg så förstör man bara stiften om man försöker få ur dom.
Vet inte men jag har provat på min bil att köra utan Mw dvs jag ryckte ur kontakten till den men inte fick jag någon felkod :???: ska tillägga att jag dock körde med den ur i några dagar. Jag vet inte riktigt vad styrenheten går på innan den sätter en felkod för den men det finns iallafall en felkod för den :)
#1234512
malte74 skrev:Oj då.. Då kanske det blir väl manligt att ta bort om det är den enda som finns.. Bor ju i ett villakvarter och jobbar skift.. Vill ju inte väcka hela gatan vid 05 på morgonen när man åker till jobbet.. :D

Mja, det jag menade var alltså att om du tar bort sista dämparen så blir T5an som den ska vara :wink:
Vet inte riktigt varför dom monterade extra dämpare på 99-00, antagligen någon moraltant någonstans som gnällde fram strängare regler :lol:
#1234532
Kan ju eventuellt finnas olika revisioner av original mjukvaran där vissa inte sätter den felkoden om nu DayDreamers ECU inte heller sätter den. På min bil, tillverkad sent 98, så sätts felkod när man kört kanske 15-20 minuter utan MV inkopplad. Angående kablaget till MV så känns det som väldigt låg sannolikhet att det skulle vara fel på det.
#1234813
"Lucif3r"
Jag har inte krupit under än ( :oops:) och kikat efter men om sena 99 och 00 har en extra dämpare har nog min fortfarande bara en.. Den är tillverkad 99-03 så kan nog inte kallas sen.. Om jag bara har en dämpare, vilket alltså nog är fallet, blir det nog i mesta laget.. Nu har iofs mycket man sett på tuben större diameter och många kör utan kat och alltså fullt blås hela vägen. Jag vill behålla katalysatorn och använda orginaldimension (helt enkelt ta bort slutburken..eller enda burken om det nu är så och ersätta med en rörbit) men att köra helt utan skulle nog jag gilla men förmodligen alltså inte grannarna kl 05 på morgonen..
Kanske finns något annat smidigt att byta dämparen mot.. Rakt rör där men en japs längst bak?

"SubMarine"
Kan man på något vis mäta i kontakten och på så vis få veta om kablaget är ok? Har googlat en del och har inte lyckats hitta andra trådar som nämner detta kablage som ett bekymmer och alltså förstår jag att du ser det som en inte särskilt trolig orsak. Har dock som sagt inte så mycket annat att testa med när det kommer till hårdvara. Mjukvaran kan jag inte felsöka själv så där går jag bet.. Just dessa ME7-system är väl dock inte helt enkelt och risken för att någon Pelle i busken har suttit och pillat är väl mindre än om vi snackat en gammal Saab..och att en firma skulle lägga i ett program som begär 1.6bar i ladd känns inte heller så troligt så jag blir snart knäpp på detta tror jag..
#1238192
Har nu kört en period på grundladd och är inte ett dugg närmare en lösning.. Har haft en kille till att koppla upp sig mot bilen och det verkar inte finnas några direkta felkoder eller andra konstigheter. Symptomen ät desamma som innan. Testat ytterligare en magnetventil men samma visa, laddar upp mot 1.6bar där man känner hur motorn liksom stryper så fort en MV är ansluten till vakuum och el. Bortplockad MV och pyst till 1 bar (har testat upp till 1.2bar med bra resultat och även ett försök på 1.3 men då börjar bilen släppa laddet mot högre varvtal.. 1bar körde jag några dagar men nu alltså grundladd, som ligger rätt (0.4bar)..
Blir lite knäpp.. Bilen går kanon pyst men alla verkar hävda att det är en enkelbiljett mot raset så man vågar inte riktigt åka så..och grundladd funkar ju men när man jämför är det inte så..kul..
MV var ju misstanken men att tre st skulle vara dåliga känns orimligt och vanligen ger ju ändå trasig MV för lågt ladd och inte för högt..
Grundladd ligger rätt = ingen som pillat på wg och den håller stabila ladd när den är pyst = helt membran, hela slangar osv..
Blir fan knäpp snart. Börjar klia att bara lägga laddet på 1.1 eller något med pyset och köra. Det är nog för att det ska bli vingligt på 3:an minst sagt..och rasar skiten (går som en dröm som sagt, inga hack eller konstigheter utan bara draaag..) så får den väl göra det. Programmet (ett steg 1 enligt uppgift) har jag inte grejer till att felsöka och betala flera tusen för ett annat utan att veta att det löser problemet känns inte lockande..
Vi har stött och blött detta och jag är tacksam men bumpar tråden. Någon kan ju ha kommit på något nytt att testa.
#1239245
Testade en sista grej..och bilen går som en dröm.. (om än inte riktigt lika fort..men mer än tillräckligt..)..
Snackade med en kompis till en kompis som inte rekommenderade att åka med pys (och där började jag förstå att han visste vad han pratar om..) men som tyckte att jag skulle testa att strypa magnetventilen.. Visste inte vad han snackade om såklart men tydligen kan man få MV att hålla tillbaka laddet genom att man ansluter kompressorhuset och wastegaten som vanligt men pluggar den tredje anslutningen som går till kalluftsintaget efter LMM.. Något med att MV då inte kan evakuera något tryck..
Ska nog söka info om hur en MV egentligen fungerar..

Hursomhelst så kopplade jag in den nya MV:n som den ska kopplas och tog med killen på en åktur.. Samma resultat som vanligt, går som den ska på dellast men fullgas och laddet parkerar på 1.6bar och det hackar..
Stannade, vek slangen mellan MV och luftintag med ett par buntband och körde igen.. Helt ny bil! Laddtrycksstyrningen verkar funka klockrent med ladd stigande efter varvtal innan det pekar runt 3000varv. Laddar max 0.7 på 2:an, 3:an slänger till upp mot 1bar innan det parkerar runt 0.8 för att sjunka ner mot 0.6 vid riktigt höga varv, 4:an och 5:an laddar stabila 1.1 bar.. Vad fanken händer? Bilen går ju precis som jag önskat MED MV med i ekvationen..
Då är ju frågan.. Är det på något vis skadligt att åka med nämnda anslutning på MV:n pluggad?
Det ursprungliga problemet finns ju kvar så kan det faktum att bilen plötsligt uppför sig som en steg 1-chippad T5 ska när sagda anslutning är pluggad säga något om var problemet egentligen ligger?
Och.. Får jag expertisens go ahead när det kommer till att köra som jag gör nu, dvs med MV inkopplad men kalluftsanslutningen pluggad?
#1447090
Fan va trist att det inte fanns fler svar här. Jag har en T5 2001 som överladdar/skenladdar ibland för att sen lägga sig på grundladd. Ska testa plugga den där slangen jag med, få se om det blir nån skillnad. Man undrar ju vad fan som är fel.. 👎🏼
Om du har kvar din, går den fint än, eller hittade du nåt annat fel?
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]