Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1234368
Får hålla mig till ursprungsplanen och försöka få i orginalprogrammet då. Sån jäkla skillnad kan väl inte 0.3bar i laddtryck göra att jag inte står ut tills man får råd med ett vettigt steg 1 i bilen..
Fart känns märkligt angeläget. Har t.o.m sett lite videos på Youtube där man plockat bort sista ljuddämparen och tycker ljudet är så gutt att jag funderar på att göra detsamma.. Gubben vägrar bli gammal, tydligen..
#1234398
Har inte läst igenom allt men ett förslag som kanske redan sagts, men har du kollat så att slangarna till magnetventilen är rätt kopplade? Jag satte mina fel en gång och fick då laddspikar upp mot 1bar innan gasspjället går in och stänger för att skydda motorn.
#1234471
Lucif3r skrev:
malte74 skrev:Har t.o.m sett lite videos på Youtube där man plockat bort sista ljuddämparen och tycker ljudet är så gutt att jag funderar på att göra detsamma.. Gubben vägrar bli gammal, tydligen..
Det är bara sena 99or och 00or som har slutdämpare. Tidigare årsmodeller har bara en dämpare :wink:
Oj då.. Då kanske det blir väl manligt att ta bort om det är den enda som finns.. Bor ju i ett villakvarter och jobbar skift.. Vill ju inte väcka hela gatan vid 05 på morgonen när man åker till jobbet.. :D

"DayDreamer"

Ja, slangarna är rätt kopplade. Kollat, dubbel och trippelkollat. Det som finns kvar som troliga orsaker är något fel i kabeln fram till MV (hoppas inte det.. Har inte en susning om hur man felsöker en sådan och verkar vara besvärligt att separera den ifrån kabeln till LMM som den sitter ihop med. Med lite tur hittar jag istället en komplett kabel så jag kan byta hela vägen på nån skrot nånstans.. Vet iofs inte vart kabeln tar vägen eller hur den är kopplad i andra änden..) eller något spök i mjukvaran (enklare. Är ju bara att byta. Tyvärr till en rejäl kostnad..).
#1234506
Bara den kabeln går nog inte att byta enkelt, den går ihop med hela motorkabelhärvan som går till styrenheten. Så med andra ord så måste du stifta ur kontakten och även stifta ur rätt pinne som går till ECM för att sedan stifta i den nya kabeln. det är väl inte omöjligt men utan rätt verktyg så förstör man bara stiften om man försöker få ur dom.
Vet inte men jag har provat på min bil att köra utan Mw dvs jag ryckte ur kontakten till den men inte fick jag någon felkod :???: ska tillägga att jag dock körde med den ur i några dagar. Jag vet inte riktigt vad styrenheten går på innan den sätter en felkod för den men det finns iallafall en felkod för den :)
#1234512
malte74 skrev:Oj då.. Då kanske det blir väl manligt att ta bort om det är den enda som finns.. Bor ju i ett villakvarter och jobbar skift.. Vill ju inte väcka hela gatan vid 05 på morgonen när man åker till jobbet.. :D

Mja, det jag menade var alltså att om du tar bort sista dämparen så blir T5an som den ska vara :wink:
Vet inte riktigt varför dom monterade extra dämpare på 99-00, antagligen någon moraltant någonstans som gnällde fram strängare regler :lol:
#1234532
Kan ju eventuellt finnas olika revisioner av original mjukvaran där vissa inte sätter den felkoden om nu DayDreamers ECU inte heller sätter den. På min bil, tillverkad sent 98, så sätts felkod när man kört kanske 15-20 minuter utan MV inkopplad. Angående kablaget till MV så känns det som väldigt låg sannolikhet att det skulle vara fel på det.
#1234813
"Lucif3r"
Jag har inte krupit under än ( :oops:) och kikat efter men om sena 99 och 00 har en extra dämpare har nog min fortfarande bara en.. Den är tillverkad 99-03 så kan nog inte kallas sen.. Om jag bara har en dämpare, vilket alltså nog är fallet, blir det nog i mesta laget.. Nu har iofs mycket man sett på tuben större diameter och många kör utan kat och alltså fullt blås hela vägen. Jag vill behålla katalysatorn och använda orginaldimension (helt enkelt ta bort slutburken..eller enda burken om det nu är så och ersätta med en rörbit) men att köra helt utan skulle nog jag gilla men förmodligen alltså inte grannarna kl 05 på morgonen..
Kanske finns något annat smidigt att byta dämparen mot.. Rakt rör där men en japs längst bak?

"SubMarine"
Kan man på något vis mäta i kontakten och på så vis få veta om kablaget är ok? Har googlat en del och har inte lyckats hitta andra trådar som nämner detta kablage som ett bekymmer och alltså förstår jag att du ser det som en inte särskilt trolig orsak. Har dock som sagt inte så mycket annat att testa med när det kommer till hårdvara. Mjukvaran kan jag inte felsöka själv så där går jag bet.. Just dessa ME7-system är väl dock inte helt enkelt och risken för att någon Pelle i busken har suttit och pillat är väl mindre än om vi snackat en gammal Saab..och att en firma skulle lägga i ett program som begär 1.6bar i ladd känns inte heller så troligt så jag blir snart knäpp på detta tror jag..
#1238192
Har nu kört en period på grundladd och är inte ett dugg närmare en lösning.. Har haft en kille till att koppla upp sig mot bilen och det verkar inte finnas några direkta felkoder eller andra konstigheter. Symptomen ät desamma som innan. Testat ytterligare en magnetventil men samma visa, laddar upp mot 1.6bar där man känner hur motorn liksom stryper så fort en MV är ansluten till vakuum och el. Bortplockad MV och pyst till 1 bar (har testat upp till 1.2bar med bra resultat och även ett försök på 1.3 men då börjar bilen släppa laddet mot högre varvtal.. 1bar körde jag några dagar men nu alltså grundladd, som ligger rätt (0.4bar)..
Blir lite knäpp.. Bilen går kanon pyst men alla verkar hävda att det är en enkelbiljett mot raset så man vågar inte riktigt åka så..och grundladd funkar ju men när man jämför är det inte så..kul..
MV var ju misstanken men att tre st skulle vara dåliga känns orimligt och vanligen ger ju ändå trasig MV för lågt ladd och inte för högt..
Grundladd ligger rätt = ingen som pillat på wg och den håller stabila ladd när den är pyst = helt membran, hela slangar osv..
Blir fan knäpp snart. Börjar klia att bara lägga laddet på 1.1 eller något med pyset och köra. Det är nog för att det ska bli vingligt på 3:an minst sagt..och rasar skiten (går som en dröm som sagt, inga hack eller konstigheter utan bara draaag..) så får den väl göra det. Programmet (ett steg 1 enligt uppgift) har jag inte grejer till att felsöka och betala flera tusen för ett annat utan att veta att det löser problemet känns inte lockande..
Vi har stött och blött detta och jag är tacksam men bumpar tråden. Någon kan ju ha kommit på något nytt att testa.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]