Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232855
0.45 är ju liiiite högt kanske, men det borde inte påverka kalkyleringen så mycket, och kan ju vara mätaren som visar lite fel också.

Om du har möjlighet så skulle du ju kunna prova med en annan magnetventil, som du vet 100% fungerar. Om du har någon bekant med en T5a kanske? Annars kostar dom väl inte så mycket på skroten..
#1232931
Tillräckligt nära för att inte misstänka att någon pillat på wg-armen i alla fall. Sedan satte jag när jag ändå höll på dit det öppna (icke inoljade) filter som jag fick med bilen. Jag har hört en del negativt om öppna filter så det ska inte behållas men är ju snabbt gjort så var lite nyfiken på ljudet. Kanske inte stämmer men har hört nånstans att ett öppet filter kan påverka laddet lite uppåt.
Magnetventil alltså.. Har läst, även här i tråden, att det normala när en MV fallerar är att laddet blir för lågt snarare än för högt men det är väl vad som finns kvar att testa. Alternativet är ju att bilen tidigare gått med annan hårdvara, större turbo osv, och att programmet är skrivet för den typen av laddtryck jag råkar ut för men då snackar vi knappast steg 1...
#1232938
Verkar ju som att mjukvaran inte är helt 100 i din styrenhet. Om den som ändrat i mjukvaran tycker att 1.6 bar verkar rimligt för steg1 så är ju frågan vilka andra ändringar som denna tyckte var lika rimliga? 30 graders förtändning kanske vid samma laddtrycksnivåer?! Att du tycker att bilen går ganska bra vid 0.45 bars laddtryck kan säkert vara för att ECUn dumpar tändningen för att motverka registrerade spikningar. Känns det som att ECUn stänger gasspjället när du kommer upp mot 1.6 bar, eller laddar den på så länge du gasar?
#1232964
Den laddar inte på utan det börjar liksom hacka.. Någon vidare analys kan jag tyvärr inte ge utan när det händer så är jag jäkligt snabb med att backa av på gasen..
Måste kolla upp om det är orginal hårdvara i bilen.. Har sett en del Youtube - videos där steg 1-chippade T5:or accar och tycker min är kvickare.. För stunden kör jag på Hankook 205/55-16 m+s så helt jämförbart är det inte men ligger jag på 90 på 3:an och ger fullt på torr asfalt har däcken inte en chans..och nu har jag ändå med pysventilen sänkt laddet till 1bar jämnt. 100-150 tar mindre än fem sekunder..så något är lite skumt. Tycker också att bilen bygger tryck lite gummibandsaktigt, min steg 1-chippade s80 2.5t märker man liksom aldrig av turbon i men med denna är det lite som med tjurarna.. Den stampar lite i marken först men när det kommer så kommer det med besked...
#1233043
Steg 1 brukar ofta ladda ca 1.0bar, dvs en ökning av 0.2bar från orginal som är 0.8. Steg 2 ökar lite till hos vissa, till ca 1.1, MEN, då är det även hårdvara som byts(avgassystem bl.a.), och steg 3 ökar ännu mer, och ännu mer komponenter byts(tror det är steg 3 som downpipe-byte är ett måste).
Ingen av dom 3 ligger mig veterligen inte ens i närheten av 1.6. För att kunna köra så högt så lär man allt i med h-profils stakar osv osv, och kostar man på motorn så mycket 'godis' så brukar man i regel göra en riktig mappning för att få ut det mesta av grejorna. Att köra "universal-chip" på en motor man lagt kanske 20-30lök på är inte riktigt logiskt :P Och om någon har gjort en sådan ändring på en bil som ska säljas så kan du vara tämligen säker på att det skulle nämnas i detalj, samt priset på bilen skulle vara något helt annat än en vanlig T5a.


Du har ju dock 'fördelen' att du kan ladda in ny mjukvara via obd-uttaget, vilket i regel är billigare än dom äldre(t ex motronic 4.4) där man måste göra fysiska ingrepp i styrboxen(antingen nytt fysisks chip, eller special-modifiering för att komma åt bootloader-läget). På dom modellerna är chip det enklaste för vanliga dödliga, bootloader-modifieringen tillåter helt custom mappning dock, ett bra alternativ för dom som kan det men kan dock inte jämnföras med ett riktigt eftermarknadssprut.


Öppet filter är mer skrämslelpropaganda än en ren fara, lite som biltema-myten. Folk vet inte vad dom gör och använder det fel. Faktum är att filtren i sig är oskadliga - förutsatt att filtret i sig är bra - det är oljan som kan, i extrema fall, skada LMM'en om man använder den fel. Likaså kan vibrationerna som blir vid taskig eller obefintlig stabil montering av filtret/röret orsaka problem i längden. Dålig montering tror jag personligen är huvudorsaken i iaf 80% av "öppet filter dödar lmm!"-påståendena.

Ett öppet filter påverkar inte laddtrycket för 5öre - inte på en LMM-styrd bil, oavsett vad förståsigpåare säger. Du kan köra helt utan luftfilter med röret monterat utanför motorrummet i färdriktningen och det skulle fortfarande inte påverka ett dugg... Bortsett från all skada som kan uppstå av att köra utan filter givetvis :P
Däremot, har öppna filter en placebo-effekt av att "ge mer hk", bl.a. pga ljudet som blir. Likaså kan dom ge lite bättre gasrespons - men dom fallen är nästan uteslutande i bilar som antingen har riktigt dålig luftburk orginal, eller riktigt grisiga filter som byts ut till öppet. 85x70 har BRA luftburkar med bra flöde orginal, dom räcker med råge till betydligt mer effekt än du någonsin kan uppnå med bara ett chip/mjukvara eller lättare modifiering.

Slutligen så har faktiskt T5or betydligt mer aggressiv laddtryckskurva än lättryckarna - som jag förmodar din S80 är eftersom du sa "2.5t" och inte T5 :p Dessutom laddar en orginal T5a lite mer än en steg 1-chippad lättryckare, samt T5 har en fysiskt större turbo.
#1233123
Tack för bra info!
Well, första steget blir att skaffa en annan MV och se om det löser problemet. Kvarstår eländet så får det bli en annan programvara. Hört rätt mycket gott om gdm performance och de har ju humana priser.

Nu kör jag alltså med bilen pyst till exakt 1bar och mer prestanda behöver jag egentligen inte på något vis. Hur skadligt för bilen är det egentligen att åka så? Jag har begripit att laddtrycksstyrningen försvinner och att det vore onyttigt att trycka pelle i mattan vid 1200 varv men om man kör med förstånd, aldrig ger fullt under 2500-3000varv osv, hur skadligt för bilen är det då att helt enkelt åka vidare och vara glad?
#1233147
Omöjligt att säga hur skadligt det är då vi inte vet hur ECUn är programmerad. Om t.ex. några av skyddsmekanismerna går in för att laddtrycket är över vad vissa mappar säger är normalt så kan t.ex. tändningen backas som skyddsåtgärd vilket kan skapa extrema avgastemperaturer som kan skada t.ex. turbo och katalysator. Har du otur så letar sig även värmen tillbaka in i topplocket och kan orsaka spikningar.
#1233165
Finns en kille här i trakten som trimmar bilar, även Volvo, så han får väl koppla upp datorn och åka med en sväng så man får svart på vitt hur galet det är..
Surt man inte känner någon att låna en ventil av. Byta, testa och byta tillbaka tar ju totalt en kvart.. Visst, en orginal MV kostar under tusenlappen men är ju onödiga pengar om det inte löser problemet.
#1233198
Hur skadligt det är är som sagt omöjligt att svara på. Men om vi utgår från orginal programvara, och laddet höjs externt(t ex via pysventil), så blir alla kalkyler fel och styrdonet får halv-panik.
För det första blir ju bränsleblandingen fel, bilen kommer gå magert, sen kommer bilen vidta åtgärder för att kompensera/skydda motorn, det första den gör är att sänka laddtrycket - via magnetventilen som nu inte finns, sen backar den tändingen, försöker spä på med mer bränsle. Om ingen av åtgärderna hjälper så kommer varningslampor tändas.

Men missföstå mig inte nu - även om bilen lyckas kompensera så pass att lamporna inte tänds så går bilen lååååångt ifrån optimalt, och avgasvärdena är troligen åt h-e.

Personligen, om jag hade liknande problem och inte kunde åtgärda det direkt, så skulle jag antagligen köra utan magnetventil = grundladd. Då är risken att bilen börjar spika och/eller får bestående skador minimal. Bilen (ska) känna av att magnetventilen är urkopplad, och således anpassa sina kalkyler för grundladd.

Visst, att begränsa bilen till halva laddtrycket mot orginal är knappast spännande, men hellre det än att i värsta fall skada motorn.
#1233333
Jag tycker att bilen går rätt bra som det är, och en acceleration med 1bar i pyst ladd upplever jag inte att bilen på något vis vantrivs med. Inga hack, inga konstigheter utan bara ett skönt drag. Självklart lyssnar jag dock på de som begriper bättre och igårkväll satte jag tillbaka MV:n (men utan att koppla in kontakten). Måste säga att jag är fortsatt förvånad över hur bra bilen går på grundladd.. Skillnad såklart, men egentligen tillräckligt om man inte haft annat att jämföra med. Hade bilen inte haft en laddtrycksmätare och inget pratats om steg 1 osv så hade jag nog trott att jag åkt i en orginalbil som går som den ska även på grundladdet.
Styrningen är ju fortsatt borta dock, så behöver jag fortfarande köra med huvudet eller är 0.4 ett i alla lägen säkert ladd? Jag kommer ju få det om jag trycker gasen i botten på femman och 1300 varv..

Har ställt frågan i bekanstskapskretsen och i volvogrupper på FB om en magnetventil men verkar dött. Bildelsbasen har ingen av rätt modell heller så nytt får det bli. Spelar det någon roll vilken man köper? Vparts har en för typ 470:-, volvo tar minst det dubbla och jag har sett att autotech har en variant som ska vara alldeles speciellt bra för ytterligare pengar..

Och bara för att vara säker.. Har sett ritningar men kollar med er också.. Toppen på MV kallar jag den sidan kontakten sitter. I toppen ansluter jag alltså slangen ifrån kompressorhuset på turbon, anslutningen som sticker åt sidan är för WG och den i botten till insuget? Så har jag i alla fall haft den kopplad hela tiden..
XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]