Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1232066
Känns som att någon har pillat på armen om den nu skulle vara orsaken till överladdet. Men om det var orsaken vet vi ju inte så länge du har den andra ventilen inkopplad. Angående soppatillförseln så är det möjligt att orginalmappningen levererar tillräckligt med bränsle då styrsystemen ofta har kalibreringar med större omfång än för just den specifika applikationen, men har man ingen bredbandslambda som man kan verifiera detta med så riskerar man ju att den går magert. Minns inte alla detaljer just nu men sist jag kikade på mappningen till min 2.5T så har jag för mig att kalibrermappen för t.ex. LMM var samma som i en V70R, vilket innebär att styrdonet skulle kunna mäta luftmassan upp till R:ens prestanda och således i alla fall ha en möjlighet att försöka leverera tillräcklig bränslemängd, förutsatt att spridare etc räcker till, och att alla andra mapparna som påverkar begärd insprutningsmängd är tillräckligt tilltagna från fabrik.
#1232084
Märker att autocorrect strulade till mitt tidigare inlägg..Undran var alltså om jag på något vis kan använda MV och den justerbara pysventilen samtidigt och på så vis slippa överladd på låga varv och samtidigt undvika skenladd på de lite högre..
Hursomhelst så märker jag att jag mer och mer hamnar i att just försöka hantera symptomen istället för att bota sjukdomen.. Precis vad jag tidigare sa att jag inte skulle.. Problemet är att jag knappast är någon mekaniker. Byta en magnetventil fixar jag såklart men begriper inte ens hur jag skulle komma åt att labba med wg:n.. Har känt på armen och den rör sig utan skrap och med ett hälsosamt men inte omöjligt motstånd. Jag vet inte hur den ska kännas för att vara rätt, och det lilla jag läst om hur man kontrollerar den verkar involvera tryckklockor och annat som jag vare sig har tillgång till eller förstånd att använda..
Om jag sätter tillbaka MV:n men inte ansluter kontakten utan bara slangarna.. Är det då wg som bestämmer hur mycket det laddar? Om den, i så fall, laddar 0.4 ish, är den då rätt justerad och om det laddar mer fel justerad? Att sätta tillbaka slangarna i den istället för i ventilen är ju ett jobb på tio minuter så får man nyttig info testar jag såklart.
#1232095
Tänk dock på att laddtrycksjusteringen styrs helt olika beroende på vilket styrsystem man har. 99 är ju ett brytningsår så det finns både med gamla motorn(mekaniskt spjäll, fördelare) och nya motorn(elektroniskt spjäll, sepparata tändspolar).

Motronic4.4, det äldre systemet, har inte en susning om vad laddet egentligen är, utan det räknas ut baserad på massa andra variabler och "gissas" fram. Där är det skitviktigt att allt står rätt till mekaniskt, dvs ingen skruvad WG-stång, och absolut inte någon pysventil! Anledningen är enkel - bilen tror den laddar som den ska, och således skickar in åt h-e för lite soppa - eller för mycket i dom sällsynta fall turbon laddar mindre(t ex någon har skruvat WG'n åt fel håll).

Det nyare systemet har lite bättre koll på det faktiska laddet, men det är fortfarande begränsat. Allt som oftast känner den bara av att laddet inte stämmer överrens med varablerna i mjukvaran, och den börjar backa tändningen och strypa trycket tills rätt tryck uppnås. Detta kan ge upphov till laddspikar innan styrdonet hinner med att strypa allt.

Sen har vi helt andra parametrar och regler som aktiveras när man gör en kickdown. Dessa har inte alls samma "säkerhet", utan mer eller mindre bara gasar på så mycket det går.

Väldigt enkelt förklarat. Det är betydligt mer invecklat om man ska gå in på parametrar osv ;)
#1232134
Jag TROR att min har ME7.. Bilen är tillverkad 9903 och har elektroniskt gasspjäll.

Att bilen inte sätter motorlampan trots i alla fall 10 mils körning nu utan MV borde innebära att det de fakto ÄR annat än orginal programvara i bilen. Man kan nog också anta att de stora aktörerna som autotech, bsr, gdm osv inte skulle ta bort en sådan säkerhetsdetalj så det kan ju vara någon Pelle i busken som varit framme.. Så korkat att programmet skulle begära 1.6bar i ladd tror jag dock knappast att någon kan ha varit så fel på bilen finns.
Fel på mv ska alltså normalt rendera för lågt ladd snarare än för högt...och slangar verkar hela och rätt kopplade.
Lutar om jag förstått det hela rätt mer och mer åt att det faktiskt är wg som är problemet. Membranet är alltså helt då bilen nu håller stabilt ladd över 1bar men justeringen troligen felaktig.
Hur testar jag det med wg på plats?
Kan armen justeras med wg på plats och i så fall hur?
Hur vet jag sedan att det är rätt?

Programvara är billigt så man kanske ska börja med att sätta tillbaka wg och sedan åka till Volvo för en vanlig systemuppdatering? Det borde ju ge orginal programvara och göra det enklare att gå vidare.
#1232136
Armen kan justeras på plats, men du lär nog iaf bort med plåten över grenröret om du har sådan för att ha en chans att komma åt.
Sen behöver du något att mäta trycket med, något att trycksätta med(tips: det finns flera bar att hämta ur däcken.... ;) ), och något att justera trycket med (går t ex göra lämpligt stort hål i en slang så övertryck pyser ut).
Trycket ska vara runt 0.4bar.

För att utföra själva justeringen så lossar du wg-klockans arm från wastegaten, trycksätter klockan via slangen som går in i klockan, sen skruvar du på armen så att den precis går på wastegaten med wastegaten stängd.
Sen har du korrekt grundtryck inställt och kan utesluta det i felsökningen.
#1232138
Kanske inte är så dyrt att lämna in bilen för justering. Någon som kan och har prylarna får det nog fixat rätt fort..
Om jag sätter tillbaka MV men inte ansluter kontakten, ska bilen ha grundladd då? Laddar den isf 0.4 så vet jag att wg är rädd justerad och laddar det mer är den fel? Då är det en rätt enkel kontroll jämförelsevis.
#1232211
Du kan också genom att köra utan MV inkopplad grovt justera staget genom att köra en repa, notera trycket du får, justera staget lite plus eller minus, dra en till repa etc. Istället för att få ny SW via Volvos återförsäljare är det kanske att få en "riktig" steg 1 från Autotech eller BSR. Antar att det blir en rejäl nedgradering att gå tillbaka till orginal :)

Om din har elektroniskt spjäll och turbo så är det en ME7.
#1232275
Aldrig kört en T5 orginal men misstänker att de går helt ok även så, men även om jag oftast kör som den farbror jag är vill man ju inte att det ska gå långsammare.
Surt att inte veta vilket program som ligger i. Laddtrycksmätaren är från KL Racing och har sett att de även har programvara så kanske skaffades mätare och program samtidigt men vad vet man...
Senast redigerad av 1 malte74, redigerad totalt 0 gånger.
#1232829
Nu har jag testat mer.. Pyst håller den utan problem stabilt ladd på 1.2 vilket borde innebära att det mekaniska är i ordning. Med MV inkopplad men utan kontakt laddar bilen ca 0.45 enligt mätaren (har öppet filter på för stunden) och det är ju inte helt galet. Så fort MV kopplas in elektriskt brakar dock helvetet lös och bilen skenar iväg till 1.6bar innan det spikar..
Måste va mjukvaran då eller? Knepigt program isf som begär den typen av ladd..
Måste säga att jag är extremt förvånad över hur bra bilen går på 0.45 i ladd.. I med trean i 80 och det drar fint minst sagt...

silen blir sådär på ett par tusen[…]

Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]