Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1231476
Hej alla!
Har en fin v70 t5 99 ME7 med ett par bekymmer.. Bilen har steg 1 och ska ladda runt 1,1-1,2 bar men något har hänt. Jag kan med gasfoten utan problem lägga laddet på t.ex 0,9 vid acceleration men om jag fäller foten och ger fullgas skenar laddet upp mot 1,6 och det spikar.. Var börjar jag felsöka?
Sedan instrumenthuset.. Funkar ett hus ifrån en 2000 sugmotor i min 99 t5?
Mvh
Senast redigerad av 1 malte74, redigerad totalt 0 gånger.
#1231484
Kolla att wastegate samt WG-staget rör på sig som de ska samt att staget är rätt justerat. Kolla slangar till och från magnetventilen. Provtryck tryckklockan så för att kolla så att membranet inte är trasigt i den.
#1231619
Om felet har uppkommit under tiden du haft bilen och du själv inte skruvat på WG-staget så skulle jag inte börja med att skruva där utan att ha kollat på de andra felkällorna först. Se över slangarna och om möjligt trycksätt tryckklockan. Justeringen av staget (preload) görs genom att man trycksätter klockan till ett visst tryck (beror på motorvariant) och sedan justerar armen så att den passar på wastegaten i stängt läge.
#1231641
Felet fanns när jag köpte bilen. Tidigare ägaren skickade med en kartong med en boost control, någon form av justerbar ventil som ska kopplas mellan wg och turbo för att inte tillåta att bilen laddar mer än man vill men jag botar hellre sjukdomen än försöker kontrollera symptomen.
Har idag bytt slangen mellan wg och MV och kollat de andra och de ser ok ut. Ingen skillnad dock. Nästa steg blir att helt enkelt byta MV men har hört att de sällan går sönder. Konstigt bara.. Borde inte en trasig MV eller vakuumläck som orsakar skenladd tända motorlampan?
#1231710
Prova att rycka strömmen till MV. Då får du veta om det är ett mekaniskt fel i laddtrycksstyrningen eller om det är något med mjukvaran. Om du får mindre max-laddtryck (typ 0.4 bar) så är felet i mjukvaran men om det fortfarande är för högt (över 0.4 bar) så är felet mekaniskt och troligtvis feljusterad WG. Har för mig att runt 0.4 bar är grundladdtrycket på en T5. Men iom att du haft problemet hela tiden så är nu WG-inställningen klart misstänkt :)

Tycker dock att du borde få felkod på överladdningen vid de laddtrycken du ser (funkar lampan?) men allt går ju att stänga av i mjukvaran om man inte är så brydd om säkerhet när man mappar...
#1231885
Inte alls säker på om jag gjort en dumhet (förmodligen) men testade att helt enkelt plocka bort MV och koppla in den justerbara boost-controllern. Det var ju så lätt gjort då slangar in i MV helt enkelt sätts i det medföljande t-korset efter en liten ritning.. Ställde ratten på controllern ungefär i mitten och hittade rätt med en gång, bilen laddar 1,1-1,2 bar skenar inte iväg förbi det så då borde slangar och annat vara helt. Tyvärr var jag så korkad att jag inte provkörde först med vara MV urkopplad. Nackdelen är att den laddar lika mycket på 2:an som på 3:an och det funkar ju inte så klart men en fullgasrepa på 3:an och bilen känns underbar.
Nu känns detta ändå som en tattarlösning och hur funkar programmet utan MV? Begriper bilen ändå vad som händer eller kör jag i princip runt med samma resultat som om jag pyst upp en originalbil? Det vore ju inte så nyttigt..
Hursomhelst, om bilen nu laddar stabilt, kan man då anta att wg och slangar är ok och att det vore lönt att skaffa en ny magnetventil? Andra slutsatser som kan dras?
Skumt med.. Bilen tänder motorlampan som den ska på tändning men den slocknar så fint när jag startar och tänds inte igen. Borde inte bilen fatta att MV är bortplockad?
#1231922
Jo om man kopplar bort MV så ska styrdonet sätta en felkod och tända motorlampan efter några minuters körning, iaf på ett orginalstyrdon. Vet du något alls om mjukvaran du har i bilen? Vem har gjort den etc? Det som du åstadkommer med din pysventil är ju att du tar bort möjligheten för styrdonet att styra laddtrycket. D.v.s. många säkerhetsfunktioner som man lagt in kommer inte längre att fungera. Den kanske allvarligaste är att du inte kan begränsa laddtrycket på låga varvtal utan du får alltid max som turbon kan ladda vilket kan böja stakar om du har otur.

I och med att laddtrycket nu blir mindre än förut så borde det ju innebära att tryckklockan iaf fungerar. Sen om staget är rätt justerat är fortfarande oklart. Är du säker på att alla slangar till din gamla MV satt på rätt plats? MV brukar inte mig veterligen gå sönder på det sättet att du får för högt laddtryck utan det brukar istället bli för lågt.
#1232032
Tack för all hjälp SubMarine!
Jag vet egentligen ingenting om programvaran mer än tidigare ägares ord om steg 1.. Att jag nu kan ladda 1.2 utan att bilen spikar tyder väl på att något är gjort för orginal hade väl inte puttat till nog med bränsle för det va?
Den går faktiskt ganska bra för stunden..
Detta med wastegatearmen.. Kan den s.a.s flytta på sig själv på något vis eller har någon i så fall pillat med den?

Jag tror att slangarna till MV var rätt.. Den till wastegate vet jag för den bytte jag, turbo och insug stämde med någon ritning jag såg.
För stunden, finns något varvtal där man generellt kan säga att det är ok att ladda på? Att jag nu inte ska ge full gas vid 1500varv förstår jag men när är det ok? 2500? 3000? Ännu högre?
Kan man på något sätt få till både MV och den justerbara ventilen så man slipper överlag vid låga varv men även planen?

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]