Steg 1 brukar ofta ladda ca 1.0bar, dvs en ökning av 0.2bar från orginal som är 0.8. Steg 2 ökar lite till hos vissa, till ca 1.1, MEN, då är det även hårdvara som byts(avgassystem bl.a.), och steg 3 ökar ännu mer, och ännu mer komponenter byts(tror det är steg 3 som downpipe-byte är ett måste).
Ingen av dom 3 ligger mig veterligen inte ens i närheten av 1.6. För att kunna köra så högt så lär man allt i med h-profils stakar osv osv, och kostar man på motorn så mycket 'godis' så brukar man i regel göra en riktig mappning för att få ut det mesta av grejorna. Att köra "universal-chip" på en motor man lagt kanske 20-30lök på är inte riktigt logiskt
Och om någon har gjort en sådan ändring på en bil som ska säljas så kan du vara tämligen säker på att det skulle nämnas i detalj, samt priset på bilen skulle vara något helt annat än en vanlig T5a.
Du har ju dock 'fördelen' att du kan ladda in ny mjukvara via obd-uttaget, vilket i regel är billigare än dom äldre(t ex motronic 4.4) där man måste göra fysiska ingrepp i styrboxen(antingen nytt fysisks chip, eller special-modifiering för att komma åt bootloader-läget). På dom modellerna är chip det enklaste för vanliga dödliga, bootloader-modifieringen tillåter helt custom mappning dock, ett bra alternativ för dom som kan det men kan dock inte jämnföras med ett riktigt eftermarknadssprut.
Öppet filter är mer skrämslelpropaganda än en ren fara, lite som biltema-myten. Folk vet inte vad dom gör och använder det fel. Faktum är att filtren i sig är oskadliga - förutsatt att filtret i sig är bra - det är oljan som
kan, i extrema fall, skada LMM'en om man använder den fel. Likaså kan vibrationerna som blir vid taskig eller obefintlig stabil montering av filtret/röret orsaka problem i längden. Dålig montering tror jag personligen är huvudorsaken i iaf 80% av "öppet filter dödar lmm!"-påståendena.
Ett öppet filter påverkar inte laddtrycket för 5öre - inte på en LMM-styrd bil, oavsett vad förståsigpåare säger. Du kan köra helt utan luftfilter med röret monterat utanför motorrummet i färdriktningen och det skulle fortfarande inte påverka ett dugg... Bortsett från all skada som kan uppstå av att köra utan filter givetvis
Däremot, har öppna filter en placebo-effekt av att "ge mer hk", bl.a. pga ljudet som blir. Likaså
kan dom ge lite bättre gasrespons - men dom fallen är nästan uteslutande i bilar som antingen har riktigt dålig luftburk orginal, eller riktigt grisiga filter som byts ut till öppet. 85x70 har BRA luftburkar med bra flöde orginal, dom räcker med råge till betydligt mer effekt än du någonsin kan uppnå med bara ett chip/mjukvara eller lättare modifiering.
Slutligen så har faktiskt T5or betydligt mer aggressiv laddtryckskurva än lättryckarna - som jag förmodar din S80 är eftersom du sa "2.5t" och inte T5 :p Dessutom laddar en orginal T5a lite mer än en steg 1-chippad lättryckare, samt T5 har en fysiskt större turbo.