Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
#1230875
Det är som rubriken lyder kylvatten som "försvinner". Bilen är lämnad till en verkstad som inte hittar något fel efter att ha gjort ett kompprov. Min fråga till ägaren var vilka värden som uppmättes, svaret blev, bra med tanke på bilen ålder och mil. 28000 mil.

Om inte toppackningen gått så finns det inte så många andra ställen där kylvätskan försvinner. Värmepaketet läcker, expansionskärlets lock är inte tätt eller oljekylaren.

Är det något jag missar?
#1230905
Hur ser kylaren ut? Vanligt fel på dessa är att det börjar läcka i gavlarna, speciellt nere till höger.
Det kan även läcka vid kopplingarna vid torpeden som går till värmepaketet.
Slanganslutningen på toppen rakt ovanför växellådan brukar också ha en tendens att läcka.
Om läckaget pågått ett tag så är det lätt att finna läckaget för dels är det ju blött men det blir även kristaller kring läckan efter ett tag.
Bara att börja leta! ;)
av Kena
#1231255
Jag har läckagesökt på en 740 en gång och då använde jag en sån här för att provtrycka https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv.
Kolla så det är samma gängor på locket på bromsvätskebehållaren och kylvätskebehållaren först, det var det på 740 ivf.
Kanske är lättare att hitta läckage när motorn är kall och all metall krympt ihop.
Sedan kan man släppa ut lite luft ur däcket man kopplar slangen till så man inte trycker sönder något.
Jo, när man kopplar slangen till däcket så kan man ju nypa av den och släppa på lite lagom då och då och låta någon hjälpa till att kolla var det läcker.
av jantt
#1231295
Kig i bunden af kølevæskebeholder. Slangestudsen plejer at revne.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]