Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qzen
#1230792
Hejsan, efter att kopplingen börjat slira på min V70 bestämde jag att det var dags att byta den.
Efter bytet av allt tillhörande växellådsändan på kopplingssystemet så luftade jag kopplingen.
Sedan upplevde jag att pedalen sjönk i botten efter ett par pumpningar.
Upprepade försök att lufta ledde mig till att tro att huvudcylindern också var slut.
Så jag beställde alla packningar till huvudcylindern och bytte dom.

Nu har jag ett lite annorlunda problem som varken jag eller min far kan komma underfun med.
Kopplingen funkar finemang när motorn är kall, men så fort den kommit upp i temperatur så börjar den sakta sjunka med varje pumpning av pedalen.
Och rätt vad det är sitter man vid ett rödljus utan koppling och får köra hem bilen genom att växla när varven matchar.

Vi har testat alla olika metoder för att lufta kopplingen.

Jag har också kollat upprepade gånger om det saknas någon vätska i behållaren, vilket det inte gör.

Någon som varit med om liknande? Någon som vet vad det kan bero på?`
Vad göra? Hur?

Tack på förhand.
//Lycklig Volvo ägare :P
av MickeM
#1230859
Bara för att utesluta det enklaste:
Ni vet väl att kopplingens utrymme i behållaren bara fylls på om man nästan överfyller?
Dvs att det kan vara strax över min i koppen, men tomt hos kopplingen.
Bäst är att faktiskt överfylla koppen, och sen suga ur till max.
(Har man slitna bromsbelägg låter man nivån vara strax över min.)

Kopplingen luftar sig själv riktigt bra, bara den orkar röra solfjädern.
Så kan man bara koppla ur, sköter den det sista luftningen själv.
Så är det designat, och stämmer med egna erfarenheter.

Försvinner det vätska?
(Obs att du måste lysa med ficklampa mot kopplingsdelen för att se just den nivån)

Röret som ansluter mot interna slavcylindern har också tendens att läcka ibland.
av Qzen
#1230880
Ja, vi är medvetna om att det är en liten del av behållaren och jag har lyst ned ficklampa på den delen och det syns väldigt tydligt att vätskan fortfarande är uppe vid nivån där skiljeväggen slutar.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1230903
Ta en "hästaspruta" och en bit slang på denna, fyll sprutan med bromsvätska, trä sedan slangen över luftningsnippeln på slavcylindern, öppna nippeln och pressa in bromsvätskan med sprutan.
Det är sällan det blir helt bra genom att lufta på det traditionella viset när det kommer till kopplingen, det bästa är att pressa in det bakifrån för att fylla hela systemet.
av Qzen
#1230927
Vi har en vakumpump för det endamålet och vi har testat alla metoder för att lufta.

Med pumpen har vi testat att både pumpa vätska in i systemet via nippeln och även se till så att det inte finns några luftbubblor i slangen.
Vi har även testat att använda sugfunktionen på pumpen och sett till så att det alltid finns vätska i behållaren och suga vätskan genom nippeln.

EDIT: Kan vara värt att nämna att vi också har använt en bromsvätsketestare för att se så att det inte är någe vatten i bromsvätskan.
Och för att fastställa att det verkligen inte var det så har vi nu förbrukat 3-4 flaskor på att försöka lufta systemet.
av MickeM
#1230958
Hmmm.

Några frågor och spekulationer:

Jag kan inte komma på annat test än att försöka suga väska när problemet uppstått.
Som om huvudcylindern inte släpper igenom.....

Kan inte riktigt tycka att det skulle vara fel på nya (??) slavcylidern med detta problem.
Skulle läcka ut isf.

Huvudcylinder som inte utjämmar är möjligt, och det enda jag kan komma på.
Min erfarenhet är som sagt att den luftar det sista av sig själv, bara den har vätska så den fungerar hjälpligt.
Varför huvudvylindern inte gör så för er =??

Dumma frågor, men...
110% säker på att pedalen går helt tillbaka så huvudcylindern öppnar? (Vet inte hur man skulle lyckas med annat)
Att det inte är nått kladd eller liknande i slangen till huvudcylinderrn så det är närapå stopp, och bara flödar försiktigt under "tryck"?
Rinner det ur luftippeln om du bara öppnar den?

Problem med kopplingens mekanik, (solfjäder eller självjusteringen) eller dubbelmassesvänghjulet stämmer inte heller, då den isf skulle ta efter ett eller flera omtag.
Slavcylindern skulle isf hoppa isär till slut....

Jag har läst om en till som råkat ut för samma på en v70N, och den personen har bytt huvudcylinder flera ggr och det funkar nån månad, sen lika...
Olöst i länkade tråden nedan, men ett PM med fråga till "Jonas_latt" om han ev löst det utan att skriva lösningen i forumet kanske....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... kopplingen

Skriv gärna vad lösningen var, när ni listat ut det.
Ni verkar ju kunniga och påhittiga....
av Qzen
#1231001
Oj, ser nu också att jag glömt poängtera det viktigaste i denna gåtan.
När problemet har uppstått så kör jag hem och parkerar oftast. (För att meka senare samma dag)
Och så fort motorn är kall igen så funkar kopplingen kanon.

Jag googlade lite på engelska och någon nämnde att det till ett annat märke av bil suttit en värmesköld för kopplingsrören.
Men så vitt jag vet är det inget som V70 har haft. Men vad ska det skydda? Hur ska glykol påverkas av den lilla värmen? Och om något borde den väl i sådana fall expandera och jag får mer tryck i pedalen?

Samma gäller väl om det skulle vara lite luft kvar i systemet? Att jag får mer tryck när motorn blir varm?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1231009
Qzen skrev:Oj, ser nu också att jag glömt poängtera det viktigaste i denna gåtan.
När problemet har uppstått så kör jag hem och parkerar oftast. (För att meka senare samma dag)
Och så fort motorn är kall igen så funkar kopplingen kanon.

Jag googlade lite på engelska och någon nämnde att det till ett annat märke av bil suttit en värmesköld för kopplingsrören.
Men så vitt jag vet är det inget som V70 har haft. Men vad ska det skydda? Hur ska glykol påverkas av den lilla värmen? Och om något borde den väl i sådana fall expandera och jag får mer tryck i pedalen?

Samma gäller väl om det skulle vara lite luft kvar i systemet? Att jag får mer tryck när motorn blir varm?
Glykol!?? Tror du har problemet där... ;)
av Qzen
#1231042
Hilmer skrev:
Qzen skrev:Oj, ser nu också att jag glömt poängtera det viktigaste i denna gåtan.
När problemet har uppstått så kör jag hem och parkerar oftast. (För att meka senare samma dag)
Och så fort motorn är kall igen så funkar kopplingen kanon.

Jag googlade lite på engelska och någon nämnde att det till ett annat märke av bil suttit en värmesköld för kopplingsrören.
Men så vitt jag vet är det inget som V70 har haft. Men vad ska det skydda? Hur ska glykol påverkas av den lilla värmen? Och om något borde den väl i sådana fall expandera och jag får mer tryck i pedalen?

Samma gäller väl om det skulle vara lite luft kvar i systemet? Att jag får mer tryck när motorn blir varm?
Glykol!?? Tror du har problemet där... ;)
Syfftade mest på att bromsvätskan är glykolbaserad.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1231111
Värme på vätskan är inte problemet, det hade inte varit många bromssystem som fungerat korrekt speciellt länge då.
Och oavsett om du har skyddsplåtar eller ej så sprider sig värmen rejält kring motor och låda och det fungerar ju ypperligt på alla andra bilar så jag tror inte detta är det egentliga felet. Och om du är 100% säker på att ni luftat systemet korrekt så är där ju bara kopplingscylinder eller slavcylinder kvar som kan spöka. Slavcylindern kan påverkas av värme, expanderar och kanske inte håller hundra tätt då det blir varmt, så kontrollera om cylindern läcker och om packningarna verkligen sluter helt tätt.
I annat fall lär det ju vara kopplingscylindern som släpper förbi.
Eftersom den inte självluftar så som är brukligt för dessa så tyder det ju på att det antingen finns för mycket luft kvar i systemet eller att det finns ett läckage.
Kontrollera även slangbiten som sitter på bromsvätskeröret fram till slavcylindern, har själv varit med om att det skavt hål i slangen med lite märkliga fenomen till följd, ja och till sist frikopplade den ju inte alls så klart!

Hur känns pedalen kall vs varm? Någon skillnad i motstånd t ex?
Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]