Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Qzen
#1231142
När bilen är kall så är det motstånd hela vägen ner och den fjädrar upp som den ska och inga problem att växla när den är nere.
Så fort motorn är varm så blir det mindre och mindre tryck på pedalen ju mer jag pumpar och till slut så finns det inget tryck kvar och den stannar i botten. (Alternativt så kan jag ju kanske stå vid ett rödljus med växel i och sedan fötterna på koppling och broms, så känner man plötsligt hur bilen får dragläge och minskar i varv och dör.

Det som jag kan tänka mig är att det är ett smygläckage någonstans.
Det skulle i sådana fall vara mest rimligt då många vätskor blir mer flytande vid högre temperatur. (Ändrar viskositet)

Tror ni att det kan vara så att det är ett väldigt litet läckage som spökar? Med tanke på att jag inte kan se någon skillnad i behållaren.

Vi har vid ett tillfälle testat att lufta den när motorn är varm och det har givit bäst resultat. Är det något som ni kan rekommendera att jag gör igen?
Användarvisningsbild
av SRT
#1231228
Hade exakt samma problem med S80:in efter att ha renoverat huvudcylindern och luftat allt enligt konstens alla regler så fungerade kopplingen bra kall men efter lite körning så sjönk pedalen allt längre ner tills trycket var helt borta.Höll en gång på att inte komma igång igen efter en parkering utanför affären när jag inte längre fick i växlarna.Efter samtal med en bra mekare så sa han att dessa hydraulsystem kunde vara knepiga att få luftfria där två personer än en gång luftade kopplingen under ca 20 minuter med en ständigt fylld bromsvätskebehållare och plötsligt så var problemet borta.Fasar för nästa gång detta behöver göras.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1231232
SRT skrev:Hade exakt samma problem med S80:in efter att ha renoverat huvudcylindern och luftat allt enligt konstens alla regler så fungerade kopplingen bra kall men efter lite körning så sjönk pedalen allt längre ner tills trycket var helt borta.Höll en gång på att inte komma igång igen efter en parkering utanför affären när jag inte längre fick i växlarna.Efter samtal med en bra mekare så sa han att dessa hydraulsystem kunde vara knepiga att få luftfria där två personer än en gång luftade kopplingen under ca 20 minuter med en ständigt fylld bromsvätskebehållare och plötsligt så var problemet borta.Fasar för nästa gång detta behöver göras.
Eftersom dessa kan vara rätt kluriga att lufta systemen på är därför det absolut bästa metoden som jag beskrev tidigare i tråden att just pressa in vätska bakifrån via nippeln i slavcylindern.
Inte att försöka suga baklänges utan att verkligen pressa in vätskan baklänges.
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]