Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
#1230631
Jag bytte höger inre drivknutsdamask så ja hade loss hela axeln. Efter att jag monterat ihop allt och hade bilen uppallad så startade jag för att
testa drivningen. När jag lägger in läge D så börjar båda hjulen snurra men höger snurrar bara en liten stund innan de stannar och de snurrade aldrig så fort som vänster. Skall dom inte snurra lika fort?
När jag lägger i läge P och vrider på hjulet för hand så hörs ett klickande ifrån växellådan och det är väl då lådan skall vara låst så bilen inte rullar men jag kan ändå snurra på båda framhjulen. Skall inte dom vara låsta då? Är växellådan trasig så?
När jag snurrar på hjulen för hand så snurrar ett framåt och det andra bakåt. Skall dom inte snurra samma håll?
Är hela min växellåda på väg att ge upp eller skall det verkligen vara såhär?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1230634
Så beter sig en öppen diff. Du har ju drivning på det hjulet som snurrar lättast. om du sänker ner bilen på ena framhjulet kommer du inte kunna snurra på det andra hjulet om du lägger i P
av MickeM
#1230676
frasse4 skrev:Så beter sig en öppen diff. Du har ju drivning på det hjulet som snurrar lättast. om du sänker ner bilen på ena framhjulet kommer du inte kunna snurra på det andra hjulet om du lägger i P
Så är det!
frasse4 här ovan har helt rätt.

Googla hur en differential fungerar så förstår du varför hjulen snurrar åt varsitt håll när du vrider det ena.

Dessutom:
Hänger du upp båda framhjulen i luften och kör via motorn, är det ingen garanti för att båda framhjulen går exakt lika.
Sannolikt går det ena tyngre, tex pga bromsen, och då snurrar det saktare eller inte alls.
Och dessutom snurrar det spinnande hjulet fortare om det ena stannar.
Dvs växlas upp.

Glapp i transmissionen är helt normalt. (Klickljudet)
Med P och hjulen på marken kan du nog knuffa bilen fram och tillbaka nån dm.

För onödigt vetande:

Har du en "limited slip" differential, sk diffbroms, är det egentligen samma sak, men för att få hjulet att snurra åt andra håller krävs ett betydande moment för att övervinna bromsen i diffen.
Det orkar aldrig handkraft.
Ingen Volvo har sådan diff fram, vad jag vet.
Men i bakaxlar finns det.

Diffspärr är precis vad det låter.
Spärrar diffen mekaniskt, så den blir stum mellan hjulen.
av Mattson
#1230706
Ok tackar. Då ska ja läsa på om detta. Nu känns de bättre igen så nu ska ja provköra bilen senare. Tackar för hjälpen

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]