- sön 04 feb 2018, 13:48
#1230560
Hej! Min första post här på Volvoforumet!
Har omvårdnad om en V70 AWD -99 som verkar ha hög förbrukning. Tycker den går bra oftast, men ibland lite seg.
Inga felkoder kommer upp i torque och CE-lampan är släckt.
Har kollat resistansen på kylvätsketempgivaren och IAT och båda verkar ge normala värden (ca 300 Ohm på kylvätskan vid varm motor och IAT ger omkring 6kOhm nu vid minusgrader o avstängd motor).
Har även satt dit en ny HFM men ingen större skillnad tror jag.
Nu tänkte jag mäta lambdasignalen under körning men hittar inte var kablaget går mellan sonden och ECU.
Har hittat div bilder på sugmotorer men dessa med turbo och efter -97 är ju annorlunda tydligen.
Någon som kan ge tips om var jag kan komma åt signalkabeln enklast?
Vill helst slippa ligga under bilen, det är -8 och snålblåst...
Tack på förhand för all hjälp!/Karlmb
Har omvårdnad om en V70 AWD -99 som verkar ha hög förbrukning. Tycker den går bra oftast, men ibland lite seg.
Inga felkoder kommer upp i torque och CE-lampan är släckt.
Har kollat resistansen på kylvätsketempgivaren och IAT och båda verkar ge normala värden (ca 300 Ohm på kylvätskan vid varm motor och IAT ger omkring 6kOhm nu vid minusgrader o avstängd motor).
Har även satt dit en ny HFM men ingen större skillnad tror jag.
Nu tänkte jag mäta lambdasignalen under körning men hittar inte var kablaget går mellan sonden och ECU.
Har hittat div bilder på sugmotorer men dessa med turbo och efter -97 är ju annorlunda tydligen.
Någon som kan ge tips om var jag kan komma åt signalkabeln enklast?
Vill helst slippa ligga under bilen, det är -8 och snålblåst...
Tack på förhand för all hjälp!/Karlmb
Senast redigerad av 1 karlmb, redigerad totalt 0 gånger.