Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1230560
Hej! Min första post här på Volvoforumet!
Har omvårdnad om en V70 AWD -99 som verkar ha hög förbrukning. Tycker den går bra oftast, men ibland lite seg.
Inga felkoder kommer upp i torque och CE-lampan är släckt.
Har kollat resistansen på kylvätsketempgivaren och IAT och båda verkar ge normala värden (ca 300 Ohm på kylvätskan vid varm motor och IAT ger omkring 6kOhm nu vid minusgrader o avstängd motor).
Har även satt dit en ny HFM men ingen större skillnad tror jag.
Nu tänkte jag mäta lambdasignalen under körning men hittar inte var kablaget går mellan sonden och ECU.
Har hittat div bilder på sugmotorer men dessa med turbo och efter -97 är ju annorlunda tydligen.
Någon som kan ge tips om var jag kan komma åt signalkabeln enklast?
Vill helst slippa ligga under bilen, det är -8 och snålblåst...

Tack på förhand för all hjälp!/Karlmb
Senast redigerad av 1 karlmb, redigerad totalt 0 gånger.
#1230630
Det bästa sättet är väl via OBDuttaget med VIDA som loggar signalen i en graf....
Jag tvivlar dock på att du kan utläsa nått vettigt med så liten diskrepans som förhöjd förbrukning, kontra korrekta värden ger.

Men min erfarenhet, och vad jag hör av bekanta samt hör på forumet ang just lamdasonder, är att dom fungerar rätt, eller inte alls.
Dvs motorn går bra eller skräp. Inte bara förhöjd förbrukning. Fel på lamdasond så bilen får dåligt är också otroligt ovanligt.
Vanligast är fel i uppvärmningen i dom, men då går bilen som den ska ändå. Motorlampan lyser då.
Därmed inte sagt att det inte kan ske.

LMM kan bete sig som du beskriver, men då är förbrukningen oftast absurd och går halvdåligt.
Sitter det öppet luftfilter (LMM dödare) så är LMM huvudmisstänkt.

Vakuumläckage kan likaså öka förbrukningen.

Men vad är hög förbrukning enl dig då?
En AWD är långt ifrån bränslesnål.
Kör man sen stadskörning, sticker det iväg rejält....

Hur mår luftfilter elektroniska gaspjället, tändstift, LMM, MAP sensor, osv...?
#1230651
Håller med om att lambdan kanske inte kan ge så värst usel förbrukning, men det är besiktningsdags snart så jag tänkte kolla så den hänger med som den ska och hur lång tid det tar efter kallstart innan den går i closed loop.
Har ingen VIDA, antar det är någon specialkabel?
Var sitter kontaktstyckena för sonderna (det är väl en pre- o en post) där man kopplar loss när man byter originalsond? Har sett bilder där de är direkt under bromscylindern men där är det helt rent på min bil?
Har letat läckor men inte hittat något.
Tja, på landsväg är det svårt att komma under litern i 90...iaf enligt färddatorn. Kallstarter o kortkörningar blir förstås betydligt mer.
Det är originalfilter som verkar hyffsat rent i den. Stiften är nog inte helt nya men den startar lätt i kyla och missar inte på det sättet som brukar vara fallet med dåliga stift. LMM är som sagt ny. MAP-sensorn kan förstås vara kass, problemet är att jag inte ser några felkoder med den utrustning jag har.
#1230671
VIDA är dataprogrammet för Volvo.
Hårdvara/interfacet heter Dice.

"Svårt komma under litern i 90"?

Du kan inte utläsa någon vettig bränsleförbrukning av färddatorns momentana visning, det vet du väl?
(3e inlägget idag jag påpekar det för någon)

Färddatorn har en funktion för snittförbrukning.
Använd den istället, och du måste köra 10mil eller så efter nollställning innan den hamnar tillförlitligt.

Bor du i stad och kör så gott som endast stadskörning och eller korta sträckor kan du hamna över 1,5 lit/mil så här års med en vanlig 2WD v70 i verkligt utfall.
En AWD drar mer än en 2wd, så klart.

Vid stads och småkörning är dom riktigt törstiga.
Landsväg och längre körningar är dom förvånande snåla för sin storlek.

Hur lång tid det tar för att uppnå "closed loop", beror på alla förutsättningarna.
Begreppet är egentligen bara "använder infon från syresensorerna".
Beror på utetemperatur, hur du kör, motorns belastning osv.
Säger inget om hur sonderna "mår".

Fullgas så går den ju ur closed loop tom.

Reglersonden sitter strax efter turbon.
Analyssonden sitter i katen.
Du måste kunna följa sladden....
#1230686
Jag är fullt medveten om färddatorns brister och det är på genomsnitt jag menar litern.
Vet också hur cloosed loop fungerar (i detalj)och ett tecken på near end of life på en sond är just att det tar tid att börja visa vettiga värden som ECU kan börja använda. Är det ngt fel på tex tempgivare eller kablage kan ECU låta bli att lyssna på sonden öht vilket alltså är en bra indikator på hur systemet mår.
Klart jag kan följa ledningarna men nu ville jag inte kräla i snöstorm under bilen...
DICE o VIDA, var får man ta på dem till bästa pris?
#1230782
Ok, du var kunnigare än jag trodde.
Beklagar om jag lät nerlåtande.

VIDA / DICE köper man via ebay.

Här är en jäääättelång tråd om Kinatillverkade DICE med programmet VIDA samt vad det har för datorkrav. (Funkar inte i mobil eller surfplatta)
(Och pirat givetvis. Äkta har ingen dödlig råd med. Knappt verkstäderna)

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=68407

Annars kan du använda sökfunktionen i forumet.
#1231060
Ah, tack SubMarine!, då är det ändå ungefär där jag såg det i nån youtube, såna där snäppen med röd färg, bara att de sitter på växellådan så de är svåra att se utan att ta bort luftslangen. OK, då borde jag kunna se vart ledningarna tar vägen sedan iaf.
Någon som har koll på färgerna i kablaget i bilen?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]