Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mattson
#1230549
Har det någon betydelse hur man sätter in den inre Drivknuten med dom 3 nållagren på in i Drivknuten? Passar den åt alla 3 håll eller är det bara ett som är rätt?
Jag missade att märka upp den innan jag delade på den.
På 1av dom 3 axlarna för nållageren är det som ett könamärke och dom andra 2 är helt släta. Sen på kanten i Drivknuten så är det 3 metallfflikar nervikta och på en av dom är det också ett märke gjort. Då antar jag att dom skall vara i samma.
Vad händer om ja sätter den fel om de ens går?
Det är en 850 96:a 2.5l utan turbo och med automat. Det gäller höger inre drivknut.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1230573
Jag har svårt att tänka mig att den inte skulle vara liksidig, dvs att det passar oavsett.
Men gå på markeringen som finns, om dessa stämmer överens så är det väl antagligen så det suttit tidigare.
av Mattson
#1230578
Sen såg ja en film där en bytte damask och tog loss nållagerhållaren ifrån drivaxeln med splines på och sa at man skall sätta tillbaka den på samma splines som innan? De kan väl inte ha någon som helst betydelse att den hamnar på samma som innan bara den går i botten på splinesaxeln och låsningen hamnar rätt
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1230587
Mattson skrev:Sen såg ja en film där en bytte damask och tog loss nållagerhållaren ifrån drivaxeln med splines på och sa at man skall sätta tillbaka den på samma splines som innan? De kan väl inte ha någon som helst betydelse att den hamnar på samma som innan bara den går i botten på splinesaxeln och låsningen hamnar rätt
Det kanske passar rent mekaniskt men hela axeln är väl balanserad och då bör man ju montera ihop det som det suttit tidigare.
av MickeM
#1230623
Få den i samma spår är ju bra, och vad man ska sträva efter, men inget ramlar sönder av att du sätter den i annat spår.
Skruva i hop och var nöjd

På många fordon demonterar man inre knuten från axeln när yttre bälg ska bytas och drar den nya uppifrån. (Inge gängse tillvägagångssätt på Volvo)
Då ska isf inre knuten markeras mot ytterskålen, och sen knuten mot själva axeln om allt ska hamna exakt lika igen.
Det görs nog inte ofta i tidshetsen.....

Dessutom har jag erfarit flera där ett dåligt/brustet motorfäste fått inre knuten att hoppa ur i kraftig sväng. (Typisk Saab 900, 90 och 99 och nån fyrhjuling)
Då har man ju ingen aning....

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]