Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1230504
Ännu en ECC-fråga men jag hittade inte svaret på mina frågor när jag sökte.

På min 855GLT -96 så kan den plötsligt från att ha matat ut varmluft få för sig att ställa om till kallt och försöker frysa ut hela kupén. Spelar ingen roll hur man ställer vreden, det kan komma när som.
T ex, om man ställt in 22° på båda sidorna så fungerar det perfekt tills den helt utan förvarning börjar skicka in iskall luft i kupén, om man stänger av fläkten helt och låter det vara så kan det ibland släppa igen.
Ett säkert kort är annars att dra ner en av de främre rutorna någon centimeter sen så fungerar det igen som det ska.
Finns inga felkoder, lampan till AC kan blinka till sporadiskt men som sagt inga lagrade felkoder, inte ens när felet visar sig.
Felet är liksidigt, dvs båda zonerna är drabbade.
Givarna i taket är rengjorda och kontrollerade, de andra har jag inte rört än.
Systemet är kalibrerat för nåt år sedan då det byttes spjällmotorer bl a.

Idéer var man ska börja leta!?
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1230524
LOB skrev:Har du blinkkodläsare om du (inte) fått felkoder? Programvaran Vol-fcr fungerar inte på ECC.
Ja, så det finns inga felkoder.
Byggde en läsare för att kunna läsa och kalibrera ECC´n för snart 3 år sedan.
Numera är den dessutom utrustad för att läsa ECU på Fenix-systemen som synes på bilden.


Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1230807
Det borde ju finnas en temperaturgivare som mäter lufttemperaturen ute, vet att den sitter precis bredvid kupéfläkten på X70. Bara en tanke men skulle den balla ur och få för sig att temperaturen är 35 grader varmt ute fast det egentligen är minusgrader så skulle jag nog tro att den kan få ECC systemet att börja blåsa kalluft istället för att hålla det önskade gradantalet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1230811
DayDreamer skrev:Det borde ju finnas en temperaturgivare som mäter lufttemperaturen ute, vet att den sitter precis bredvid kupéfläkten på X70. Bara en tanke men skulle den balla ur och få för sig att temperaturen är 35 grader varmt ute fast det egentligen är minusgrader så skulle jag nog tro att den kan få ECC systemet att börja blåsa kalluft istället för att hålla det önskade gradantalet.
Ja det är en idé! För om man drar ner en av rutorna fram så fungerar det igen, då om något bör den ju känna av yttertempen.
Ska prova att byta, snabbt gjort på dessa, tack!
av MickeM
#1230861
Du har testat alla lägen, men inkluderar det också "max" varmt? (Båda sidor)

(Nedan gäller x70, men 850 borde jobba lika)
I max-lägena sker ingen autoreglering av temperaturen öht, utan kör blint full värme/kyla med full fläkt oavsett vad inputen är från alla givare.
Den ska alltså köra full värme om det så redan är +50' varmt i bilen en solig dag i Juni, och max kallt om det så är en öron-förfrysar-morgon i Januari.
Max lägena är en manuell override kan man säga.
(Endast själva ac-pumpen jobbar alltid mot sina givare så den inte ska ta skada)

Du kan ju fortfarande köra fläkten saktare manuellt under själva testet, så du inte förgås i bilen.

Blåser den plötsligt kallt i max varmt läget, är det ett spjäll som inte hänger med, (typ plötsligt lossnar), eller en ECCpanel som fått spunk.
Gör den inte det, utan kör värme hela tiden kan du ju friskförklara alla spjällen, och konsentrera dig på givare.
ECC panelen kan forfarande inte friskförklaras helt heller.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1230900
Kör man full värme så är det inga problem (full kyla har jag pga årstiden inte kontrollerat) så att det har med någon givare att göra ligger nära till hands. Speciellt som det ändras så fort man drar ner en ruta så bör felet vara att den inte känner av yttertempen rätt.
Jag bytte yttertempgivaren i går efter DayDreamer inrådan och idag har allting fungerat, men det har den ju kunnat göra förr också i längre perioder för att sedan plötsligt slå om till full kyla. Så om felet kvarstår eller är löst har jag inte riktigt svar på än.
Jag är tacksam för att förslag och idéer, det underlättar när man kan bolla tankar och idéer lite! :)

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]