Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eliassonen
#1230281
Har en v70 classic från 2000 med troligen en dålig låda. När bilen är av går det att lägga i 1:an och backen utan problem men när bilen är igång så är det nästan omöjligt att få i 1:an och backen. Om man ska få i backen så måste man köra fram lite och sen kan man lägga i backen. Är det växellådan eller är det något annat?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1230303
Det är lamellen som kärvar på splinesen. Den lämnar inte svänghjulet helt utan snurrar med och driver lådan. Gör ren ingående axel och fetta mycket sparsamt in den på nytt. Kräver lådan ned, men den är inte trasig.
av MickeM
#1230307
Det kan absolut vara som ovanstående tipsar om, men börja med det enklaste.

Finns det tillräckligt med bromsvätska?
Eftersom bromsarna slits, hamnar mer och mer vätska i oken och nivån sjunker.
Var den åt det låga hållet med nya belägg, hamnar det under min innan beläggen är slut, och då kan kopplingen få för lite vätska.
Då kopplar den ur dåligt, och problemen du nämner uppstår. Pedalen könns då "svampig".
Detta kan inträffa innan varning för låg bromsvätskenivå kommer.

Så steg 1.
Kolla bromsvätskenivå, och märk väl att kopplingen har egen behållare innuti behållaren.
Lys med ficklampa och försök se nivån där slangen till kopplingens huvudcylinder går ner.
Den har egna skiljeväggar för att den inte ska kunna tömma för bromsarna om haveri uppstår.
Men för att fylla till kopplingen kräver nästan att man överfyller koppen, och sen suger ur till rätt nivå.

Det kan också vara problem i hydrauliken till kopplingen.
Vanligast är tyvärr slavcylindern, och då är det låda ner, och betyder komplett kopplingsbyte lika som kärvande splines.
Ganska obilligt.

Det kan också vara kopplingens huvudcylinder, och den sitter uppe vid pedalen, fast demonteras ut åt motorhållet.
Överkommligare i pris.
av mattsson81
#1230458
Jag vet att folk har borrat hål i sprängkåpan för att komma åt å spreja lite 556 på kärvande splines.
Enklare än att riva ner lådan. inte det rätta sättet att göra det på men bilen är ju inte ny
av MickeM
#1230538
mattsson81 skrev:Jag vet att folk har borrat hål i sprängkåpan för att komma åt å spreja lite 556 på kärvande splines.
Enklare än att riva ner lådan. inte det rätta sättet att göra det på men bilen är ju inte ny
Ja, varför inte?
Man har ju inget att förlora om det kärvar så pass att åtgärd ändå krävs.
Dock inget man skall göra i förebyggande, då det kan bli mer skada än nytta.

Hålet kvittar nog. Kan pluggas med en gummiplutt så inte vägfukt eller oljespill kommer in så lätt.

Vi gjorde faktiskt liknande på våran traktor, som det läckt in hydrualolja på så den slirade.
Borrade hål längst upp och slog diesel via tratt och slang över kopplingen (urkopplad) till ett uppfångande tråg under.
Sen startade och slirade lite, och sen om igen.

Det blev bra och sparade myyyycket jobb.
Riva kopplingen på en 4wd traktor med lastare är ingen barnlek.

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]