mattsson81 skrev:Jag vet att folk har borrat hål i sprängkåpan för att komma åt å spreja lite 556 på kärvande splines.
Enklare än att riva ner lådan. inte det rätta sättet att göra det på men bilen är ju inte ny
Ja, varför inte?
Man har ju inget att förlora om det kärvar så pass att åtgärd ändå krävs.
Dock inget man skall göra i förebyggande, då det kan bli mer skada än nytta.
Hålet kvittar nog. Kan pluggas med en gummiplutt så inte vägfukt eller oljespill kommer in så lätt.
Vi gjorde faktiskt liknande på våran traktor, som det läckt in hydrualolja på så den slirade.
Borrade hål längst upp och slog diesel via tratt och slang över kopplingen (urkopplad) till ett uppfångande tråg under.
Sen startade och slirade lite, och sen om igen.
Det blev bra och sparade myyyycket jobb.
Riva kopplingen på en 4wd traktor med lastare är ingen barnlek.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.